9200000010224683

País, 1983, Zuid-Amerika. Na tien jaar dictatuur lijkt de gewelddadige junta van generaal Pelarón te wankelen. Alejandro Juron, gitarist van de dichter en volkszanger Victor Pérez die door de junta werd geëxecuteerd, komt vrij uit de beruchte gevangenis Het Laatste Avondmaal. Het ondergrondse verzet wil dat Juron opnieuw meedoet, maar Alejandro is veranderd. Verteerd door schuldgevoelens over de dood van Pérez wordt Juron het ongewilde middelpunt van een web van dramatische intriges die leiden tot een catastrofale volksopstand.
Na een gevangenisstraf van tien jaar komt Alejandro vrij. Zijn tijd in de gevangenis heeft zijn sporen nagelaten, hij denkt slecht over zichzelf en twijfelt aan vrijwel alles doordat de schuldgevoelens hem verteren. Hij zweert zichzelf om zich niet meer aan te sluiten bij het verzet, maar ondanks deze voornemens raakt hij toch betrokken bij het verzet tegen de dictator Pelarón. Het land waarin hij leeft wordt geregeerd door gevoelens van angst en als hij zich eenmaal aansluit heeft dit alle gevolgen van dien.
Liefdesverhaal, thriller en een analyse van de mechanismen achter een dictatuur: Alejandro’s leugen is het allemaal. País staat symbool voor alle Zuid-Amerikaanse dictaturen uit de jaren tachtig. Hun repressiemethoden worden nog steeds toegepast. Alejandro’s leugen is een boek van alle tijden, en dus ook van deze tijd.
De spanningsopbouw zit goed in elkaar, het verhaal houdt je vast tot de weergaloze plot aan toe. Tijdens het lezen krijg je een duidelijk kijkje in de gedachtengang van Alejandro en juist dat zorgt ervoor dat het verhaal nog indringerder is. Want dat dit wel eens echt gebeurd zou kunnen zijn, word je tijdens het lezen duidelijk. Hoe is het om te leven in een land dat bol staat van het wantrouwen en hoe is het om te leven in een dictatuur? Wat doet dat met een mens? Dit alles wordt pijnlijk duidelijk in deze prachtig en beeldend omschreven roman van een auteur die zijn vak verstaat.
Uitgeverij: Houtekiet
Prijs: 19,95