Uit de as van onze vernietigde levens zullen wij herrijzen, sterker dan ooit tevoren…

De draken zijn gevlucht uit de Buitenwereld. Helaas wordt hun nieuwe wereld verscheurd door strijd met de Morbiden en uit wanhoop gaan ze een verbond aan met de mens om gezamenlijk de vijand het hoofd te bieden. De avontuurlijke Feniksa Drakena groeit met haar twee broers op in Slot Silverfang. Haar familie behoort tot de machtigste ter wereld en zij wordt vanaf haar geboorte voorbereid om als vrouwe over het Slot en de bijbehorende landerijen te heersen. Ze kan zich echter slechts met moeite in haar rol schikken. Hunkerend naar vrijheid zet ze zich af tegen haar ouders. Dan wordt Feniksa uitgekozen om zich te verbinden met Danaleth, een groene draak, en ze grijpt haar kans op ontsnapping naar de Drägannymarai met beide handen aan. Maar ook drakenridders hebben verantwoordelijkheden en plichten. En wanneer deze botsen met de loyaliteit aan haar familie, komt zij voor een haast onmogelijke keuze te staan…

Slot Silverfang, is de thuisgrond van Feniksa, Fé, Drakena. Fé is de oudste van de kinderen en dus zal zij het slot en alle verantwoordingen die daarbij horen erven, maar niet voordat ze is uitgehuwelijkt aan Lector, een slungelige jongen die amper iets durft te zeggen. Fé ziet haar toekomst somber in, ze wil al die verantwoording niet en al helemaal niet uitgehuwelijkt worden aan zo’n slappeling. Hoe dichterbij de bruiloft komt, die ook nog eens is vervroegd, hoe meer Feniksa in paniek dreigt te raken en dingen gaat doen die haar niet in dank worden afgenomen. Acht jaar hiervoor hebben de draken gevochten voor wat ze waard waren tegen de Morbiden die hun nesten en daarmee hun eieren vermorzelden, maar het haalde weinig uit en ze willen een verbond aangaan met de tweebeners. Wanneer de verkiezingsceremonie op Dragon Stone begint van de uit het ei komende jonge draakjes word Fé van haar thuis gehaald omdat ze een mogelijke kandidaat is om een Drägannymarai te worden. Tot haar verwondering word ze echt door een groen draakje, Danaleth, gekozen en is ze vanaf nu verbonden met haar.

Het leven van iedereen verandert op slag, Feniksa is nu verbonden en zal niet meer naar huis gaan. Ze zal moeten leren voor zichzelf en haar Drägan te zorgen, al komt daarbij het verzet al snel om de hoek kijken, want Fé heeft nog nooit iets zelf hoeven doen. Ondanks alle moeilijkheden en een compleet nieuw leven, vindt Fé samen met Danaleth haar weg wel, maar haar eigen willetje zorgt voor gevaarlijke en complexe situaties die niet altijd goed kunnen aflopen. Fé heeft namelijk zo haar eigen ideeën over wat er moet gebeuren om de overwinning op de Morbiden te krijgen en handelt daarnaar zonder overleg of medeweten van wie dan ook, maar of dát nou zo’n goed plan is…. het einde van het verhaal is onverwacht en wereldschokkend voor de bevolking, maar niet minder belangrijk voor het verloop van dit verhaal.

Vanaf de eerste pagina’s waar je voor het eerst in de zwarte draak, Dasragh, z’n geest mag rondkruipen en hij je de reden en het begin van het verbond tussen Dräga en mens vertelt ben je weer helemaal terug in de wereld van de draken en bloeit je hart weer open voor het verhaal. De makkelijke fijne manier van schrijven van Patty zorgt ervoor dat je blijft lezen en het niet meer weg wilt leggen. Het woordenboek/vertaling van de oude taal naar de taal die wij kennen geeft alles weer dat extra bijzondere tintje dat een boek als dit verlangt, en het is leuk om woord voor woord te kunnen uitpluizen wat er gezegd word. De cover doet mij erg veel, zo’n ontzettend mooi verhaal schuilt er in deze cover, en niet één verhaal maar meerdere, daar kun je niet omheen. Voor mij slaat de titel niet alleen op de onbreekbare band tussen Fé en Danaleth maar ook op de band die Patty heeft gecreëerd met haar Drägan Duma en haar lezers. Ook al is dit 330 jaar vóór Drägan Duma 1, vanaf de eerste bladzijde wil je al niet meer terug naar je normale leven. Het verhaal grijpt je naar je strot, het emotioneert je en doet je, wederom, verlangen naar meer. Weer is het Patty gelukt mij in tranen te krijgen, hardop te laten lachen en verbijsterd achter te laten na de laatste bladzijde. Wat ik erg tof en fijn vind lezen is dat de ‘gedachtenspraak’ van de Drägan in dik gedrukte letters zijn, dat breekt de constante stroom aan gewone lettertjes, en dat is heel tof. Door hoe het einde is geschreven en eindigt in een onbreekbare band zet ik Dräga 4 bij de rest en hoop ik met heel mijn Dräganhart op een vervolg want wat hou ik toch van deze wereld.

Uitgeverij: Celtica Publishing
ISBN: 9789491300868
Pagina’s: 480
Prijs: € 17,50

[bol_product_links block_id=”bol_5b7c1e5e57a53_selected-products” products=”9200000094729832″ name=”Een onbreekbare band – Patty Van delft” sub_id=”” link_color=”003399″ subtitle_color=”000000″ pricetype_color=”000000″ price_color=”CC3300″ deliverytime_color=”009900″ background_color=”FFFFFF” border_color=”D2D2D2″ width=”250″ cols=”1″ show_bol_logo=”1″ show_price=”1″ show_rating=”1″ show_deliverytime=”1″ link_target=”1″ image_size=”1″ admin_preview=”1″]