Stel dat je verdriet kunt wissen. Stel dat je pijn kunt vergeten. Stel dat je een geheim kunt verbergen. Voor altijd!

Emmett, een jonge boerenzoon, gaat in de leer bij een boekbindster. Zij weet dat hij de aangeboren gave heeft om herinneringen van mensen te wissen en in een boek vast te leggen. Een dergelijk boek kan zowel in goede als verkeerde handen vallen. Op een dag doet Emmett een verbijsterende ontdekking. In een kluis onder de werkplaats van zijn mentor ontdekt hij een boek met zijn eigen naam erop. Een onvergetelijke historische roman die zich afspeelt in het Engeland van voor de industriële revolutie.

Emmett is ziek geweest, érg ziek, niet gewoon het griep soort ziek maar anders, erger, vreemder. Wanneer hij weer een klein beetje beter is gaat hij weer aan het werk op het land, want als boerenzoon je taken laten verslonzen is natuurlijk onmogelijk, en dat had hij door z’n ziekte al te lang gedaan vond hij. Wanneer hij na het werk weer naar huis komt ligt er een brief voor hem klaar…. van de boekbindster. Ze wil hem hebben, als leerling, maar zijn moeder is bang die vind de boekbindster een nare heks, maar ze weet ook dat ze geen andere keus heeft dan haar zoon aan de vrouw af te staan. Al van kleins af aan, toen Emmett nog dacht dat een boek een kistje was, is hij gebiologeerd door boeken, tot grote frustratie van zijn ouders. Wanneer hij als klein jochie van z’n centjes z’n eerste boek koopt levert hem dat een pak slaag en een donderpreek op, zijn vader pakt zijn boek af om te begraven en praat er verder niet meer over, Emmett snapt er niks van maar zeurt niet door want één pak slaag is genoeg. Wanneer Emmett zijn spulletjes bij elkaar heeft gezocht om te vertrekken brengt zijn vader hem naar zijn nieuwe ’thuis’, naar Seredith de boekbindster. Wanneer hij een tijdje in de leer is bij Seredith krijgt hij weer een gruwelijke aanval die een paar dagen duurt en daarna krijgt hij eindelijk te horen wat hij  mankeert, het is iets anders, iets moois en bijzonders zegt zij, het is iets dat ‘binderskoorts’ heet. Alleen mensen die voorbestemd zijn om een binder te worden krijgen deze koorts en hoe erger de koorts hoe betere binder je zult worden. Eindelijk weet Emmett wat hem overkomt en er daalt en rust over hem heen, hij is dus níet gek. Op een avond staat er een vreemde jonge man voor het raam van de binderij en hij zegt dat hij een binding wil, hij heet Lucian Darnay, Emmett heeft een raar gevoel wanneer hij de jongen ziet maar waarom weet hij niet want hij kent deze jongen niet. Wanneer Seredith ziek word en een man genaamd, De Havilland in beeld komt word Emmett z’n leven pas echt een nachtmerrie die niet zomaar gebonden kan worden als een normale nachtmerrie. Hij moet op en gegeven moment met De Havilland mee naar huis en word erop uit gestuurd om een binding te doen bij de Darnays thuis, daar heeft Emmett een naar gevoel bij maar weigeren kan niet. Wanneer hij Lucian weer tegen het lijf loopt ontstaat er onenigheid tussen de twee en vind Emmett een binding met zijn naam waardoor zijn hele leven op slag verandert, en niet alleen dat van hem, ook van Darnay.

Een prachtige cover waar je echt in verdrinkt, heel aantrekkelijk en bijzonder en net zo innemend als het verhaal, de band van het boek zou je zo tussen eeuwenoude boeken kunnen zetten en dan zie je geen verschil, prachtig gedaan.  Het verhaal is ronduit geweldig, zoveel lagen zitten erin, zoveel dingen die je al snel vermoedt of verwacht maar die je toch evengoed nog verrassen door de manier van hoe het is geschreven. Eigenlijk kan ik niet eens de juiste woorden vinden om dit boek te omschrijven, het is een hele aparte ervaring om dit boek mee te maken, want dat doe je, meemaken. Je word echt meegezogen in Emmett z’n wereld en die van de bindingen, alles word op zo’n manier geschreven dat je met Emmett en Lucian meeleeft, naast ze loopt in deze wondere wereld van boeken en verscheurd achterblijft wanneer de dingen anders lopen dan je hoopt. Dit boek zou ik nog 600 keer kunnen lezen, maar het liefst nog 600 delen meer hiervan. Ik wist niet wat ik van dit boek kon verwachten ookal trok de flaptekst mij meteen aan, maar deze wildernis van boeken, liefde en bindingen is een meer dan welkome verrassing. Prachtig geschreven, nergens loopt het vast of raak je uit het verhaal, je word er juist steeds meer in getrokken, je gaat steeds sneller lezen en wil het liefst de laatste bladzijde niet omslaan om op die manier in Emmet z’n leven te mogen blijven. Zelfs de sprong van heden maar verleden/ herinnering waarbij je toch even moet omschakelen, ook al is het heel duidelijk, is niet vervelend. Dit verhaal is ontzettend meeslepend en mooi maar soms ook best wel verdrietig, wat een binding mensen kan aandoen of veroorzaken word pijnlijk duidelijk ook al denken sommige in het verhaal dat het de makkelijkste en beste oplossing voor alles is.  Een droom debuut zou ik willen zeggen, echt een ontzettende goede binnenkomer voor een nieuw schrijfster zoals Collins dat vanaf nu is. Op zich is het een gesloten einde maar in mijn ogen is het een ‘gesloten/open’ einde en ik hoop dat er toch nog kans op meer is in de zin van een vervolg. Ik heb ontzettend genoten van dit boek en ik hoop dat jij dat ook gaat doen, al verwacht ik niets anders.

Uitgeverij: The house of books
ISBN: 9789044353235
Pagina’s: 464
Prijs: € 21,99

[bol_product_links block_id=”bol_5cda7445ca7d9_selected-products” products=”9200000104821934″ name=”De boekbinder” sub_id=”Bridget Collins” link_color=”003399″ subtitle_color=”000000″ pricetype_color=”000000″ price_color=”CC3300″ deliverytime_color=”009900″ background_color=”FFFFFF” border_color=”D2D2D2″ width=”250″ cols=”1″ show_bol_logo=”1″ show_price=”1″ show_rating=”1″ show_deliverytime=”1″ link_target=”1″ image_size=”1″ admin_preview=”1″]