Raben en Calli keren terug naar Kironos, waar ze zich aansluiten bij het geheime verbond dat door de oudste zoon van de voormalige Heerser geleid wordt; Enzor verzet zich samen met zijn jongere broer Arden tegen de ideeën van hun vader en de monnik Himmondar, en probeert met de hulp van een aantal bevriende gardisten eigen plannen te verwezenlijken.

Omdat alles erop wijst dat de Drie Geleerden intussen hun Orbis hebben verlaten en onderweg zijn naar de hoofdstad, om daar vandaan de macht over de Zeven Eilanden te grijpen, lijkt een krachtmeting onvermijdelijk…

Zilverbloed is het vijfde en laatste deel van De Kronieken van de Zeven Eilanden.

Calli, Raben, Rossni en Eldith zijn weer op pad, nu met het schip ‘de sterre’ al blijft het een uitdaging om de verschillende stadjes aan te doen zonder in de problemen te komen met al die dwingers, de Zaghramongul, die overal naar hartenlust rond paraderen. Calli is nog altijd op zoek naar haar geliefde Zuran Zoutbaard en zijn schip de Razernij, maar heel veel succes heeft ze in het begin niet, totdat ze een opmerking goed weet te plaatsen en hem vindt.  Aenor, één van de Shila-Haq, de vogelheksen, voelt groot onheil aankomen, groter kwaad dan wat er ooit is geweest en heeft nergens ooit zoveel angst voor gevoeld als nu, maar wat het is dat eraan komt durft ze niet eens over na te denken. In Kironos is de situatie behoorlijk verandert, Raben vindt het maar moeilijk om zijn thuisland zo verandert te zien door de zwarte horde, de mengwezens die gecreëerd zijn door de monnik Himmondar, en wanneer de Shila-Haq hem ontvoeren om hun de helpen voorwerpen te lezen, gaat alles in een stroomversnelling wat betreft hetgeen dat eraan komt. De Orbis schijnt leeggelopen te zijn en de drie magiërs, Malazor, Igra en Zaul zijn op weg naar of zijn al in Ing’tassa. Himmondar gaat steeds vreemder doen en ook de oom van Enzor en Arden, oom Cranvall, gedraagt zich apart. Nog altijd staat Heer Glendahl achter zijn raadsheer Himmondar met zijn bizarre pogingen een onoverwinnelijk leger te creëren met zijn mengdranken, ondanks alle ellende die het nu al heeft veroorzaakt. De Shila-Haq maken zich, samen met hun zelf georganiseerde ‘leger’ op voor wat één van de grootste strijd ooit zal worden.

Wat een geweldige ‘afsluiter’ van deze ontzettende mooie serie, afsluiter heb ik inderdaad tussen haakjes staan en waarom? Omdat dit gesloten einde toch een kleine opening heeft voor meer Calli, Raben, Eldith, Rossni en alle anderen. De titel is weer mooi gekozen en laat zijn ware betekenis zien in het verhaal. De verschillende lijnen in het verhaal bevatten stuk voor stuk een mooie, wijze of anderszins belangrijke boodschap. Bijvoorbeeld Eldith met haar slaven verleden, en hoe haar leven haar is vergaan voordat ze bij Calli en Raben kwam en erna. Calli haar eeuwige vraag naar de verdwijning van haar moeder en haar vader z’n zoektocht naar haar moeder blijft je ook aangrijpen. Zuran is en blijft een grappige noot in het verhaal maar ook hij word ouder en makker wat maar wat vermakelijk word geschreven. Deze serie tart je verbeelding en de vogelheksen, vermengden, zaghramongul en natuurlijk de draken maken dit verhaal samen met ons viertal ijzersterk. Een prachtige serie om in de kast te hebben staan want ook al zijn de voorstellingen op de cover anders, de kleuren en setting horen echt bij elkaar. Een 436 bladzijdes durend brok genot mag ik dit wel noemen en ik hoop stiekem echt op een nieuwe serie met Calli en kornuiten. Wat maakt deze boekenserie nou zo aantrekkelijk vraag je je af? Voor mij komt dat echt doordat alles zo mooi samenvalt en in evenwicht is. Ja er is magie, ja er zijn wezens die niet echt kunnen bestaan, maar door de manier van schrijven en het echte van Calli en haar vrienden bestaat het allemaal op het moment dat je deze boeken leest wél echt, en dát vind ik super tof. Alle personages hebben uiteraard hun eigen karakter en hun eigen denkwijze en overtuigingen en hoe verschillend iedereen ook is ze komen altijd tot elkaar wanneer het echt nodig is. Aerts heeft hier echt een prachtige serie neergezet en ik ben ontzettend benieuwd wat er nog meer van haar kant gaat komen.

Uitgeverij: De vier windstreken
ISBN: 9789051167580
Pagina’s: 436
Prijs: € 17,95

1 reactie op De kronieken van de zeven eilanden Deel 5 – Zilverbloed – Mariëtte Aerts

1. Ik heb zelf ook al een beetje heimwee na dit laatste deel… het zou me niet verbazen als iets me gaat dwingen nog eens terug te keren naar de Zeven Eilanden, om een geheel nieuwe reeks verhalen te schrijven. 😉