De_Politielords

Een waargebeurd verhaal. Meeslepend. Boeiend. Onthullend. Een commissaris telt zich boven de wet en zijn adjunct verstikt zich in leugens. Hoge ambtenaren smeden een complot. Het consilium verdoezelt overtredingen. De Politielords hebben hun eigen wetten.
Een verhaal over vriendschap, liefde en verraad. Intriges, seks en machtsmisbruik.
De werkelijkheid overtreft alle verbeelding.

Patrik, een informaticus bij de Politielords redt een vrouw uit de handen van mensenhandelaars. Terwijl hij haar repatriëring organiseert, smeden vijf hoge ambtenaren een complot om hem door een landgenoot te vervangen. Zo wordt hij oneervol ontslagen.
Ondanks bedekte bedreigingen neemt Patrik de strijd op tegen de ongenaakbaar gewaande Politielords en onthult hun tekortkomingen.
In de Politielords lees je het verhaal van Nina, die hoopt op een beter leven voor haar en haar kinderen wanneer haar een baan wordt aangeboden in het voor haar verre Oostenrijk. Niets blijkt echter minder waar want Nina belandt in de handen van de maffia en zij dwingen haar om in Bosnië-Herzegovina in een seksclub te gaan werken. Hoewel je zou verwachten dat ze geholpen wordt door instanties die pleiten voor veiligheid en criminaliteitsbestrijding blijkt ook dit niet te kloppen.
Patrik werkt als hulpwerker bij de Europese Unie en hoewel hij bekend is met de corrupte zaken rondom de instanties en de politie zet hij uiteindelijk zijn eigen carrière op het spel om Nina te redden.

Het verhaal van de politielords is schrijnend – niet alleen het gedeelte waarin je leest wat Nina heeft meegemaakt, maar ook de manier waarop ze werd geholpen. Of niet, liever gezegd. Wat het verhaal nog meer bizar maakt is dat het verhaal is gebaseerd op waargebeurde belevenissen van de auteur. Met dit gegeven in je achterhoofd maakt dat het verhaal haast ongeloofwaardig overkomt. Dat mensen zo met anderen omgaan is eigenlijk te verschrikkelijk voor woorden. Aan de andere kant is het ook een verhaal wat vertelt moet worden. Dit soort zaken behoren tot de werkelijkheid in delen van onze wereld waar democratie duidelijk ver te zoeken is, maar corruptie de boventoon voert. Van die kant bekeken heeft de schrijver veel lef gehad om dit verhaal zo neer te zetten. Door de manier van schrijven word je volledig meegetrokken in het verhaal en je hoopt op een happy end, vooral voor Nina, maar of je daarvan kunt spreken? Dat en het feit dat de schrijver het verhaal op een prettige, leesbare wijze heeft weten weer te geven zorgt ervoor dat De Politielords een ijzersterke thriller genoemd kan worden.

Uitgeverij: Falcon Boeken
ISBN: 9789082017205
Uitgeverij e-book: Clustereffect