9200000025900931
Henry is een succesvol schrijver, hij is elegant, ruimdenkend en bijzonder gevaarlijk. Want Henry is een gentlemen-oplichter, die een heel aangenaam leven voor zichzelf gecreëerd heeft. Per ongeluk wordt zijn minnares zwanger van hem, nu moet hij zijn vrouw wel alles vertellen. Hoewel, moet hij haar echt alles vertellen? Dat zou zijn bestaan totaal ontwrichten. Het zou eenvoudiger zijn om zijn minnares uit de weg te ruimen. Maar uitgerekend bij die actie maakt Henry een onherstelbare fout.

Sascha Arango stelt de vraag waar de waarheid ophoudt en waar het grijze gebied van de leugen begint. Daarbij vertelt hij het ongemeen spannende verhaal van Henry, die vrij van hoogtevrees aan de rand van de afgrond staat. Hij laat ons een man zien die zich altijd heeft weten te onttrekken aan de consequenties van zijn handelen tot hij een stap te ver gaat.

Verstrikt in zijn zelf gecreëerde dubbelleven tussen zijn minnares, Betty, en zijn vrouw, Martha, beland Henry voor de onmogelijke beslissing, wanneer Betty hem verteld zwanger te zijn is er maar één mogelijkheid, hij moet zijn vrouw alles vertellen over zijn affaire met Betty. Maar hij kan natuurlijk ook zijn huwelijk redden door alles te verzwijgen en Betty om het leven brengen, en met die beslissing heeft hij de grootste fout in zijn leven bezegeld.
Wanneer Gisbert Fasch hem op het spoor komt nadat hij al onderzoek naar Henry heeft gedaan, ontdekt hij erg veel over de ware aard van Henry, alleen mist er een tijdsvlak van vijftien jaar uit het leven van Henry, hoe kan dat? Niemand kan zomaar vijftien jaar verdwijnen zonder spoor achter te laten. Wanneer Gisbert in een achtervolging een ernstig auto ongeluk krijgt red Henry hem en ontdekt waarom hij gevolgd werd en door wie.

Vanaf dat punt komt de oude demoon in Henry weer naar boven en deze leidt Henry in zijn leugenachtige en manipulatieve gedrag. Het maakt niet uit wie Henry moet bespelen zolang hij er maar goed vanaf komt. Alles gaat zoals geplant, helemaal als hij verhoort word door rechercheur Jenssen die hij helemaal naar zijn hand zet en henry gelooft in alles wat hij zegt. Rechercheur Jenssen is wel een heel fijne vent wat Henry betreft, hij luistert echt naar hem, toont emotie maar ook weer niet teveel, trekt zijn verklaringen niet in twijfel en gaat mee in alle beweringen ie Henry maakt. Daar komt hij dus mooi mee weg, handig zo’n meelevende rechercheur.

Eerlijk is eerlijk het is een behoorlijk apart verhaal, en dan druk ik mij nog zacht uit. Dingen die echt gebeurd zijn worden niet verteld, terwijl de dingen die niet echt gebeurd zijn wel breeduit worden beschreven en dat brengt meteen al de verwarring met zich mee die nodig is voor dit verhaal. Vanaf het eerste hoofdstuk brengt dit verhaal je in verwarring alsof Henry je zelf aan het bespelen is, en daardoor had ik soms de neiging het boek weg te leggen, maar dat de kracht van dit boek is nou juist dat het allemaal zo vreemd en raar is dat je het niet weg kúnt leggen, hoe graag je ook zou willen. Ook al ben je er soms even helemaal klaar mee door de verwarring en stukken die niet lijken te kloppen, je blijft lezen. De verschillende verhalen van de personages die worden verteld, komen van de mensen uit Henry’ omgeving die te maken krijgen met zijn ware aard en het web van leugens waar zij in vast komen te zitten zonder dit zelf te weten….tot het te laat is.

Henry is een echte charmeur en kan met zijn mooie woorden zowel man als vrouw naar zijn hand zetten en geniet hier de voordelen van. Iedereen in dit verhaal heeft zijn eigen agenda, iedereen wil iets van iemand gedaan krijgen maar pas als het is gebeurd zie je het, want wat je dénkt dat de waarheid is, is niet geheel en al de waarheid. Bereid je met dit boek maar voor op een stormachtige en bizarre wereld vol leugens en manipulatie, ontzettend goed geschreven en echt op zo’n manier dat je zelf het spoor ook een beetje kwijt raakt.

Uitgeverij: Signatuur
Pagina’s: 288
ISBN: 9056725122