resizeimage

Quin is haar leven lang door haar vader gebruikt als pion. Ze werd opgeleid om te doden en gemanipuleerd om zo de macht van haar familie te garanderen. Inmiddels is ze ontsnapt uit dat leven, maar ze zit opnieuw gevangen: in een eeuwenoud complot.
Het heeft decennia geduurd voordat alle stukken in elkaar pasten, en nu is dat moment eindelijk gekomen. Shinobu’s geest is beschadigd, de Jonge Vrees werkt samen met John, en de Wakers worden gewekt en verzameld. Nu is er niets meer dat de kracht van de tijd kan stoppen.
Maar Quin wil niet langer een pion zijn. Quin is een Zoeker. Zij is het licht in een duistere wereld. Ze zal de wraak van het verleden onder ogen komen en zichzelf en degenen van wie ze houdt redden, al wordt het haar dood.

In Disruptor volg je meerdere personages, die op een bepaalde manier allemaal met elkaar verbonden zijn, of ze dit nou willen of niet.
Shinobu heeft Quin – om haar leven te redden – achter moeten laten in het Daar en wil terug om haar te halen, gezien ze bevroren is in tijd. Maar voordat hij haar überhaupt bereikt, wordt hij gevangen genomen door een gevaarlijke vijand – Maggie, de oma van John – die hem lichamelijk verminkt zodat hij gedwongen wordt om haar te gehoorzamen. Haar doel is om alle Zoekerfamilies die zij als dreigend ervaart, met de hulp van Shinobu uit te roeien. Hierbij hoort ook Quin en haar familie. Mentaal word Shinobu in tweeën gescheurd door de focal en lichamelijk zwaar mishandeld, is het mogelijk de kracht te vinden om zich tegen Maggie te verzetten, nu zij alle macht heeft?

Quin wordt uit het Daar gehaald door Dex. Ze wil gelijk op zoek naar Shinobu, maar Dex ziet haar aan voor Quilla en wil dat ze eerst hem helpt en naar hem luistert. Dex is enorm verward en kan alleen logisch nadenken door terug te gaan naar plekken die iets voor hem betekenen. Quin is het lichtpuntje in zijn verwarde geest en naarmate het boek volgt geeft hij steeds meer geheimen prijs over de geschiedenis van de Zoekers en de Vrezen.

John vervult de wens van zijn moeder Catherine en zijn grootmoeder Maggie door zijn opleiding als Zoeker af te ronden bij de Vrees Maud. Hij heeft zijn moeder gezworen wraak te nemen op degenen die hen kwaad hebben gedaan en hij wil beginnen met het vermoorden van Shinobu. Wanneer Maggie echter haar gruwelijke ware aard laat zien, kiest John een ander pad. Samen met Maud red hij Zoekers die bevroren zijn in tijd en probeert hij goed te maken wat zij kapot heeft gemaakt.

De 12-jarige Nott krijgt een nieuwe meester; Maggie. Samen met haar maakt hij van Shinobu een marionet die moet doen wat Maggie zegt, ook al gaat het tegen zijn wil in. Maggie vermoord stuk voor stuk alle Zoekers die Maud en John hebben gered. Kunnen ze het gezamenlijk opnemen tegen een vrouw die geen greintje goede wil meer in zich heeft?

In Disruptor worden alle vragen die je had naar aanleiding van de vorige delen beantwoord. Disruptor gaat diep in op de geschiedenis van de Zoekers en de Vrezen en het ontstaan van hun gevaarlijke wapens. Dit laatste deel brengt alles bij elkaar door toevoeging van het personage Dex, wiens geschiedenis heel ver terug gaat. Hij heeft veel toe te voegen aan dit verhaal en ondanks dat zijn personage behoorlijk verwarrend is, voel je als lezer gelijk sympathie voor hem. Ook John, een personage waar ik weinig mee had, blijkt te veranderen en te kiezen voor het goede. Quin heeft in dit boek minder gevechtscents, maar is alsnog zeer belangrijk voor het verhaal.

Wat ik uniek vind is dat Arwen Elys Dayton’s schrijfstijl is gegroeid tijdens het schrijven van de Seeker-serie, alsof ze steeds dieper in de wereld van de Zoekers en de Vrezen is gekropen. De vorige delen waren goed, maar dit laatste deel leest het prettigst van alle drie. Disruptor bevat minder actie en meer interacties tussen de verschillende personages. Juist dit verschil met toevoeging van de diepgang van de personages en de afwerking van de hele trilogie, maakt het gehele plaatje compleet. De filmrechten zijn al verkocht, het is slechts een kwestie van tijd voordat we Quin en Shinobu in real life op het witte doek zullen zien vechten voor vrijheid. Ik zal zeker deze films bekijken, want ik vind het een trilogie die het verdiend om verfilmd te worden.

Uitgeverij: Unieboek | Het Spectrum
ISBN: 9789000332496
Pagina’s: 315
Prijs: €19,99

[bol_product_links block_id=”bol_5929b5e1ea490_selected-products” products=”9200000070999301″ name=”Disruptor – Arwen Elys Dayton” sub_id=”” link_color=”003399″ subtitle_color=”000000″ pricetype_color=”000000″ price_color=”CC3300″ deliverytime_color=”009900″ background_color=”FFFFFF” border_color=”D2D2D2″ width=”250″ cols=”1″ show_bol_logo=”1″ show_price=”1″ show_rating=”1″ show_deliverytime=”1″ link_target=”1″ image_size=”1″ admin_preview=”1″]