9200000011325985

1994: Jasper College is in rep en roer door het nieuws dat de beroemde en beruchte professor Richard Aldiss een speciaal college zal geven… vanuit zijn cel in de gevangenis. Aldiss werd schuldig bevonden aan de moord op twee studentes en zit nu zijn straf uit. Aldiss daagt de zorgvuldig geselecteerde studenten van zijn college uit om de echte identiteit van de moordenaar te achterhalen…
Vijftien jaar later: Alex Shipley is literatuurdocent aan de universiteit van Harvard. Als studente nam ze deel aan het beruchte avondcollege van Aldiss. Ze slaagde erin om te bewijzen dat Aldiss niet de moordenaar was. Wanneer een van haar toenmalige medestudenten wordt vermoord, op dezelfde manier als de twee studentes zoveel jaren terug, is het aan haar om te ontdekken wie de moordenaar is, voor deze haar medestudenten één voor één vermoordt.

Het avondcollege is een veelbesproken onderwerp. Wat gaat de beroemde en beruchte Aldiss hen precies onderwijzen en wat is zijn doel ermee? En waarom zijn precies deze studenten uitgekozen om deel te nemen?
Hij daagt de studenten uit om de identiteit te achterhalen van een literatuurschrijver waar een groot mysterie omheen hangt. Niemand weet wie hij werkelijk is en of hij nog leeft. Alex vindt al snel de ene na de andere aanwijzing over de ware identiteit en ontdekt zo de ware moordenaar op de studentes destijds.

Vijftien jaar later komen de studenten van het avondcollege weer bij elkaar als één van hen op dezelfde wijze vermoord wordt als de studentes in 1994. Alex krijgt het idee dat ze in een spel is beland dat de procedure wordt genoemd. Wie is eropuit om alle studenten van het avondcollege om te brengen en waarom? De puzzel van destijds wordt op genadeloze wijze opnieuw gestart.
Het heeft na zijn debuut een tijd geduurd voor Lavender met een nieuw boek kwam en de verwachtingen waren dan ook hooggespannen. Zijn debuut, Het verborgen raadsel, werd veelal jubelend ontvangen en hij wist zich te onderscheiden van andere thrillerauteurs door een soort puzzel van het verhaal te maken. Met Dominantie probeert hij dit te evenaren, maar naar mijn mening is dit verhaal minder sterk.
Dat zit hem zeker niet in de opbouw, want deze is goed neergezet. Het verhaal schakelt constant van het heden naar het verleden, waardoor je als lezer steeds een klein stukje van de puzzel aangereikt krijgt. Wat voor mij echter ontbrak is de mysterieuze sfeer in de vorm van niet meer weten wat echt is en wat niet. In Dominantie lag dit er iets te dik bovenop, waardoor het op bepaalde punten net zijn doel voorbij schiet, terwijl het bij Het verborgen raadsel juist onderhuids aanwezig was. Ook blijven de personages een beetje op de vlakte. Zo zou Aldiss nog beter uitgewerkt kunnen worden, nu ontbreekt het aan een goed uitgediept karakter.
Ondanks dit kleine minpuntje is Dominantie nog steeds uniek in zijn soort en weet de auteur de spanning tot het einde toe vast te houden. Wie houdt van niet alledaagse thrillers waarbij je goed je aandacht vast moet houden om geen aanwijzingen te missen, is dit zeker een aanrader.
Uitgever: A.W. Bruna
Prijs: 19,95