Het wonder van de appel – Andreas Német & Hans-Christian Schmidt

9789051165920_l

Het wonder van de appel wordt door middel van schuiven, flappen en een pop-up prachtig en begrijpelijk verbeeld. Een betoverend boek voor kleine en grote natuurliefhebbers!

Zodra de lente komt en de zon weer begint te schijnen, begint een magisch proces. De knoppen barsten open door de kracht van de zon en er komen blaadjes en bloemen uit het niets tevoorschijn. Bijen komen op de bloesem af en verspreiden het stuifmeel van bloem naar bloem. Met als gevolg dat er kleine vruchtjes aan de boom groeien; de appel. Als de herfst aanbreekt zijn de appels groot en sappig genoeg om ze op te eten. Smullen maar!

De cover van Het wonder van de appel sprak mij direct aan, gezien het een schuifcover is waarmee gelijk al de toon van het boekje wordt gezet. Vervolgens zie je bij het omslaan van de cover totaal onverwacht een draaiende zon, prachtig en uniek! Op elke bladzijde laat je de plaatjes op een andere manier bewegen, dit is veel speelser dan we kennen van de meeste boekjes van dit genre. Onze twee favoriete pagina’s zijn de bewegende zon en de pagina waarop de knoppen openbarsten en de blaadjes zich ontvouwen.

Kleine kinderen vinden boekjes waarin ze zelf plaatjes kunnen laten bewegen altijd magisch en dat is Het wonder van de appel zeker weten! Ze leren hoe een knop in een boom uitgroeit tot een bloesem, die op zijn beurt weer in een appel veranderd. Daarnaast leren ze ook de vier jaargetijden kennen. Je ziet hetzelfde uitvergrootte stuk van een boom veranderen door het jaar heen; vogels maken een nestje, bijen genieten van de bloemen en een spin weeft zijn web.
Het is een stevig kartonnen boekje – dat naar mijn mening best groot is – met duidelijke en grote illustraties die het hele groeiproces prachtig weergeven. Het wonder van de appel is een topper om cadeau te geven aan kinderen vanaf 1 jaar.

Uitgeverij: De Vier Windstreken
ISBN: 9789051165920
Pagina’s: 10