huh-chocola-reynier-molenaar

Een serie fantasierijke, kernachtige vertellingen met uiteenlopende thema’s, geïnspireerd op individuele dilemma’s ten aanzien van onze verwarrende wereld. Dat is ‘Huh? Chocola!’ in een notendop.

Wij, en de wereld om ons heen, zijn een bron van continue verandering. Soms zonder dat we ons dat in vivo realiseren. De verhalen uit deze bundel zijn volgens de auteur geïnspireerd op allerlei fenomenen die die transities beschrijven: de tegenstrijdige idealen en het verlies van zekerheden en vertrouwen dat zij opleveren.

Een groot deel van de autonome of introverte hoofdpersonen die de bundel rijk is, lijkt verward in de kluwen van een vervreemdende wereld. Ze verliezen hun perspectief: sommigen vechten ertegen of doen pogingen zich ervan te distantiëren. Anderen worden er meedogenloos in meegezogen. Een enkele keer zelfs letterlijk. Zijn het brekebenen, mislukkelingen, zonderlinge einzelgängers of miskende helden? Stranden ze ook allemaal definitief in de fuik van verwarring? Of kunnen ze er uiteindelijk chocola van maken?

Wat verwarrend is, is vaak onderwerp van ironie, spot of karikatuur. Zijn wijze van schetsen doet vermoeden, dat de auteur van deze wetenschap dankbaar gebruik heeft gemaakt.

Huh? Chocola! met als ondertitel Schetsen van verwarring, is een bundel met daarin fantasierijke prozaverhalen. De schrijver is het boek gestart met twee quotes waarin het thema van dit boek direct duidelijk wordt:
Bedenk dat het niet de omstandigheden zijn die uw geest in beslag nemen. Het is juist uw denkwijze daarover die verwarring veroorzaakt ~ Marcus Aurelius
De mythe laat de mens leven, in de mate waarin hij de overmacht van de werkelijkheid doet afnemen ~ Hans Blumenberg
Na deze twee quotes volgt een prescriptum van de schrijver, met onderaan de pagina een uitleg van het woord verwarring. Tezamen wordt hiermee de toon gezet voor Huh? Chocola!

Na deze veelzeggende inleiding volgen dertig korte prozaverhalen, die onderverdeeld zijn in vijf thema’s. De verhalen lopen qua onderwerp sterk uiteen, maar alle hebben dezelfde rode draad: verwarring. Elke hoofdpersoon krijgt namelijk te maken met vraagstukken uit het leven. De ene wat serieuzer en zwaarder dan de ander, soms zelf met de nodige humor. Uiteindelijk is bij elk verhaal de clou hetzelfde; weten de hoofdpersonen hun vraagstuk voor henzelf te beantwoorden, of liever gezegd, kunnen ze er chocola van maken? Niet alle hoofdpersonen slagen erin het vraagstuk voor zichzelf zozeer op te lossen, maar hun manier om er een – voor hen – logische draai aan te geven en er hun eigen smaakje chocola van te maken is bijzonder om te lezen.

De bundel Huh? Chocola! Is geschreven door Reynier Molenaar. De verhalen zijn vertalingen van vreemde situaties, rare gedachtes uit het verleden of heden en alternatieve waarheden die de schrijver in zijn leven tegen is gekomen, aangevuld met de nodige extra fantasie. De filosofische en soms ironische manier van schrijven doet je denken aan schrijvers als Willem Frederik Hermans en J.M.A. Biesheuvel. De verhalen uit Huh? Chocola! zijn vooral symbolisch bedoeld en zetten je aan tot denken. Zomaar even een verhaaltje tussendoor is dan ook niet echt een optie bij dit boek, beter kun je er op je gemak de tijd voor nemen want als lezer word je uitgedaagd verder te denken dan het verhaal zelf en juist de boodschap erachter te zien. Lees je graag korte verhalen met enige diepgang, dan is Huh? Chocola! een boek dat je zeker gelezen moet hebben.

Uitgeverij: Pochemuchka
ISBN: 9789081812191
272  pagina’s
Prijs: € 18,95

[bol_product_links block_id=”bol_5b1643dc25ecd_selected-products” products=”9200000088213396″ name=”Huh? Chocola! – Reynier Molenaar” sub_id=”” link_color=”003399″ subtitle_color=”000000″ pricetype_color=”000000″ price_color=”CC3300″ deliverytime_color=”009900″ background_color=”FFFFFF” border_color=”D2D2D2″ width=”250″ cols=”1″ show_bol_logo=”1″ show_price=”1″ show_rating=”1″ show_deliverytime=”1″ link_target=”1″ image_size=”1″ admin_preview=”1″]