13_0725559012800000_pro_flt_frt_01_1108_1528_1329420

Iconic Whisky Single Malts & Meer- Cyrille Mald & Alexandre Vingtier

Iconic Whisky is de nieuwe must-have voor whisky amateurs en professionals die alles willen en moeten weten om hun kennis over whisky en hun proeftechniek te verfijnen. In dit volledige overzichtswerk van de hedendaagse whisky’s krijgen de 1000 beste whisky’s ter wereld een eigen identiteitskaart volgens een vernieuwend smakenmodel. Je leest er alles over gebeurtenissen in de whiskygeschiedenis, de whiskytypes, het vervaardigingsproces, de verschillende graantypes, rijping, vaten, glas en terminologie.

Daarnaast worden de basisregels van het whiskyproeven besproken en bevat het boek een proefgids met een overzicht van distilleerderijen in Schotland, Ierland, Japan, de VS, Canada en de rest van de wereld. Ook is er aandacht besteed aan whisky en spijscombinaties.

Kortom: Iconic Whisky is de handigste whiskygids op de markt.

Alexandre Vingtier is drankenconsultant, selectieverantwoordelijke bij La Maison du Whisky en jurylid bij de World Whiskies Awards. Hij schrijft voor www.scotchwhisky.com en Whisky l’Indispensable.

Cyrille Mald is whisky en spirit consultant. Hij schreef reviews voor Le Revue du Vin de France, M le magazine du Monde en Rumpoter. Hij is ambassadeur voor de Scotch Malt Whisky Society in Frankrijk.

Voorin het boek kan je een kort overzicht vinden van o.a. kenmerken, soorten whisky, diagramverklaring, de (uitklapbare) aromaschijf en daarna nog eens de variaties in de verschillende smaakpaletten. Na het voorwoord en de inhoudsopgave kan je in hoofdstuk 1 lezen hoe het proces verloopt van de vervaardiging tot het uiteindelijke proeven van whisky plus een stukje geschiedenis.

Er wordt beschreven hoe whisky gedefinieerd (opgebouwd) is, waar de basis tarwe is en de verschillende soorten tarwe worden gehanteerd. Daarna neemt het hoofdstuk je mee in versuikering, fermentatie, distillatie en het rijpen. Dan zijn er nog de verschillende handelsvoorwaarden die per land kunnen verschillen en ook hun (soms) verschillende definities.

Per genoemd land kan je vrij uitgebreid lezen wat de definities zijn.

Na deze definiëring wordt er vrij gedetailleerd in gegaan op elk facet van het productieproces.

Het hoofdstuk besluit met een zeer goede uitleg over het proeven.

Hoofdstuk 2, de proefgids, beschrijft per genoemd land vrijwel alle soorten whisky die er te vinden zijn. Van elke whisky zie je de smaakingrediënten terug en in de diagram de smaakpaletten per neus, mond en afdronk. Ook is er een cijfer toegekend aan elke whisky. Uiteraard is het leeuwendeel van dit hoofdstuk besteedt aan de whisky uit Schotland, voorin het hoofdstuk zijn er zelfs wat plattegrondjes toegevoegd waar te zien is waar de verschillende distilleerders zich bevinden. Maar diverse andere landen komen ook aan bod in dit hoofdstuk.

Hoofdstuk 3, de vele facetten van whisky, geeft voorbeelden van mogelijke whisky expedities, de routes die er zijn en de maltregio’s. Ook lees je welke whisky goed bij welk gerecht hoort en visa versa. Het opvolgende proefparcours-gedeelte van dit hoofdstuk sluit daar goed op aan. Een lijst met legendarische whisky mag natuurlijk niet ontbreken en daar eindigt hoofdstuk 3 mee. Als bijlage is er nog een lijst van evenementen en festivals wereldwijd toegevoegd, als ook wat ontcijferingstabellen en omrekentabellen.

Dit boek is een ‘must have’ voor de verstokte whisky-genieter die al goed op de hoogte is, aangezien het boek tot in het diepste detail de whisky beschrijft. Voor deze mensen kan het als naslagwerk dienen maar uiteraard kunnen ze nog veel kennis opdoen want het is één van de meest uitgebreide boeken wat er te vinden is in deze vorm. Maar ook voor de beginnende whisky-genieter is dit boek heel erg leuk om te lezen en in te zien. Het is voor deze groep wat lastiger in te schatten welke whisky nu te kopen als ze bijvoorbeeld niet naar proeverijen gaan, aan de hand van dit boek kunnen ze, afhankelijk van hun favoriete smaak, de whisky kiezen/kopen die goed aansluit op hun smaak. En over smaak gesproken, het gedeelte over welke whisky bij welk gerecht past vraagt er gewoon om het een en ander eens uit te proberen. De diverse landkaartjes die zijn toegevoegd geven je zelfs een soort vakantiegevoel en onbewust zit je voor jezelf al plaatsjes uit te zoeken waar je met de vakantie wel eens heen zou willen gaan.

Kortom, voor elke whisky-genieter leuk, leerzaam en zéér informatief.

ISBN: 978 94 014 2935 1
Aantal pagina’s: 416

[bol_product_links block_id=”bol_5683fa8f4c5b0_selected-products” products=”9200000045961238″ name=”Iconic Whisky Single Malts & Meer- Cyrille Mald & Alexandre Vingtier” sub_id=”” link_color=”003399″ subtitle_color=”000000″ pricetype_color=”000000″ price_color=”CC3300″ deliverytime_color=”009900″ background_color=”FFFFFF” border_color=”D2D2D2″ width=”250″ cols=”1″ show_bol_logo=”undefined” show_price=”1″ show_rating=”1″ show_deliverytime=”1″ link_target=”1″ image_size=”1″ admin_preview=”1″]