in-de-mokumse-jaren-patrizia-filiaBegin jaren tachtig van de vorige eeuw. Niet lang na hun ontmoeting in Turijn reist de danseres Patrizia Filia met de mimespeler en theatermaker Will Spoor naar Amsterdam om daar samen te gaan wonen en werken. Drieëndertig jaar na dato blikt ze terug op die tijd. De vele mensen die ze ontmoet in binnen- en buitenland, zowel in de theaterwereld als daarbuiten, blijken een nog grotere invloed te hebben gehad op haar ontwikkeling dan gedacht. Gravend in haar herinneringen komt het verleden terug, alsof de tijd stil is blijven staan. Samen met haar grote nieuwsgierigheid en brede interesse maakt dat haar memoir In de Mokumse jaren tot een reis door de geschiedenis.

Patrizia Filia is theatermaakster, schrijfster en dichteres. Zij is eveneens artistiek leider van Stichting de LuiaardVrouwe. In 1996 publiceerde ze de monoloog Medea, in 2013 de dichtbundel De schaduw van het park, in 2015 de dialoog Sapfo, een dichteres van Lesbos en de dichtbundel Kop leeg.

In de Mokumse jaren is het gedeeltelijke levensverhaal van theatermaakster en auteur Patrizia Filia. In het begin van de tachtiger jaren studeert zij in Turijn, Italië. Daar leer Patrizia de Hollandse Will Spoor kennen. De twee worden verliefd, Patrizia besluit alles achter te laten voor de liefde en gaat met Will mee terug naar Amsterdam. Daar, in Mokum, bouwen ze samen hun leven op hoewel het wennen is voor Patrizia. Vooral de taal is een uitdaging, maar toch voelt ze zich helemaal thuis in het koude Nederlandse Amsterdam. Patrizia speelt in een aantal theaterstukken, daarnaast schrijft en regisseert zij ook diverse stukken. Samen met Will maakt ze de meest indrukwekkende reizen en leeft ze voor de kunt en de cultuur. Net voordat ze naar Japan zullen reizen, komt er een breuk in hun relatie, maar ze blijven in contact. Tijdens het schrijven van In de Mokumse jaren, haar memoir, wordt het Patrizia duidelijk hoe kleurrijk haar leven is geweest. En dat ze zonder spijt terug kijkt op de beslissingen die ze heeft genomen. Ze hebben haar in contact gebracht met bijzondere mensen, mooie kunst en haar een prachtig leven gebracht.

In de Mokumse jaren is geschreven zoals het leven van de auteur zelf; kleurrijk, vol passie en soms wat chaotisch. Dat laatste zorgt ervoor dat je tijdens het lezen van het verhaal soms even moet terug lezen, maar tegelijk geeft het ook prachtig weer hoe het leven van Patrizia toen was. Het is bijzonder om te lezen hoe haar leven verloopt, wie ze tegen komt op haar levenspad en hoe sommige mensen van invloed zijn op haar beslissingen. Het vergt nogal wat moed om als jong volwassenen alles achter te laten voor je geliefde en te verhuizen naar het koude Nederland. Om in een andere wereld terecht te komen en daar helemaal vanaf nul alles op te moeten bouwen. Verder is het prachtig om te lezen hoe Patrizia zich weet te vestigen in de theaterwereld. Dat ze naast het spelen ook theaterstukken schrijft en regisseert.

Dat In de Mokumse jaren een bijzonder boek is laat de cover al zien. Een karakteristieke foto van Patrizia en Will in hun jongere jaren, een mooi en bijzonder koppel. Het geeft direct de sfeer van het verhaal weer en nodigt uit tot lezen. Het boek is opgedeeld in het verhaal van zevenentwintig hoofdstukken. Daarnaast bevat het boek mailwisselingen waarin Patrizia herinneringen ophaalt uit het verleden. Aansluitend een hoofdstuk over het overlijden van Will en een nawoord. Als afsluiter diverse stukken en recensies uit de pers over de verschillende stukken waarin werd gespeeld en een verwijzing naar alle namen die in het boek voorkomen. Al met al prachtig boek over een sterke vrouw die het pad heeft gevolgd in haar leven en daar tevreden op terug kijkt.

Uitgeverij: De LuiaardVrouwe
ISBN: 9789082623208
304 pagina’s
Prijs: €  19,95

[bol_product_links block_id=”bol_5a12eef8d3cfe_selected-products” products=”9200000072712202″ name=”In de Mokumse jaren – Patrizia Filia” sub_id=”” link_color=”003399″ subtitle_color=”000000″ pricetype_color=”000000″ price_color=”CC3300″ deliverytime_color=”009900″ background_color=”FFFFFF” border_color=”D2D2D2″ width=”250″ cols=”1″ show_bol_logo=”1″ show_price=”1″ show_rating=”1″ show_deliverytime=”1″ link_target=”1″ image_size=”1″ admin_preview=”1″]