In naam van mijn moeder - Hanni MünzerTijdens het opruimen van oma Elisabeths huis stuiten Felicity en haar moeder Martha op een dagboek. Stukje bij beetje ontdekken ze het donkerste hoofdstuk uit hun familiegeschiedenis. Duitsland, 1937. Hitler staat aan de voet van zijn verwoestende succes. De Joodse dokter Gustav en operazangeres Elisabeth proberen met hun twee kinderen naar Londen te vluchten. Maar het plan mislukt en Elisabeth moet uitwijken naar Berlijn, waar ze de invloedrijke SS’er Albrecht Brunnmann ontmoet. Elisabeth staat voor een moeilijke keuze, maar besluit alles op alles te zetten. Hoe ver gaat ze om haar kinderen te redden?

In naam van mijn moeder neemt je mee naar het verleden van Elisabeth, oma van Martha en overgrootmoeder van Felicity. Als zij komt te overlijden trekt kleindochter Martha naar Rome om daar haar huis leeg te halen. Felicity weet in eerste instantie niet dat haar moeder naar Rome is, maar wanneer zij daar achter komt besluit Felicity haar te gaan helpen. Met het opruimen van het huis komen moeder en dochter de dagboeken van Elisabeth tegen. Deze dagboeken blijken de sleutel tot het oorlogsverleden van hun oma. Samen gaan Martha en Felicity op zoek en komen terecht in Duitsland, 1937, vlak voor de Tweede Wereld Oorlog.

Elisabeth, in die tijd operazangeres en getrouwd met de Joodse dokter Gustav hebben het plan om samen met hun twee kinderen naar Londen te vluchten. Gustav gaat in zijn eentje vooruit en Elisabeth zal later volgen met de kinderen. De vlucht mislukt echter, want Elisabeth hoort niet meer van hem en raakt in paniek. Samen met haar kinderen vlucht ze naar Berlijn waar ze in contact komt met de hooggeplaatste SS’er Albrecht Brunmann. Terwijl de oorlog steeds bedreigender wordt besluit Elisabeth dat haar doel is om de kinderen veilig door deze oorlog heen te loodsen. Dat ze daarvoor haar eigen principes op een zijspoor moeten zetten en zelfs niet terugschrikt om een collaborateur van Hitler te verleiden.

Langzaam maar zeker wordt het Martha en Felicity duidelijk dat Elisabeth wel heel veel voor haar kinderen heeft over gehad.

In naam van mijn moeder is een prachtig boek om te lezen. Niet vanwege het onderwerp, want dat is meer dan schrijnend. Het is ongelooflijk om te lezen hoever Elisabeth gaat om haar kinderen een toekomst te geven. Bijzonder is de manier waarop de auteur onder woorden weet te brengen wat voor effect de Tweede Wereld Oorlog heeft, zelfs vier generaties verder. Door de manier waarop het verhaal wordt verteld lijkt het alsof je het vanaf de zijlijn meebeleefd. Eenmaal begonnen in het boek is het maar moeilijk weg te leggen. Een prachtig verhaal, zeker als je liefhebber bent van een boek wat niet alleen mooi is, maar je ook aanzet tot nadenken.

Uitgeverij: Xander
ISBN: 9789401604215
399 pagina’s