?????????????????????????????????????

Jacques en Jelle zijn twee vrienden die samenwonen met een stewardess. Op een dag wordt er een boek bezorgd. Het zijn de Mensenrechten.
Ze besluiten de wereld rond te reizen om de landen te bezoeken die meewerkten aan het ontstaan van de Mensenrechten. Onderweg merken ze dat ze niet meer zonder deze rechtenbundel kunnen.
Zo wordt het een spannende en leerzame wereldreis voor de drie vrienden. Het boek met de Mensenrechten wordt hun onmisbare reisgids.

De twee vrienden Jacques, een deftige man, en Jelle, een oermens, gaan samen op reis, vergezeld door hun huisgenote Julia. Voor ze op reis gaan krijgen ze een cadeau; het boek met de Mensenrechten. Dit boek blijkt heel handig te zijn, want in elk land wat ze bezoeken raken Jacques en Jelle in situaties verzeild waarin de Mensenrechten van pas komen. Op elke bladzijde staat een verhaaltje van vier stripblokken waarin een artikel uit de Mensenrechten naar voren wordt gehaald. Samen bij elkaar zijn de dertig verhaaltjes de complete reis van Jacques en Jelle en daarnaast ook alle Mensenrechten.

Het bijzondere aan Jacques & Jelle kunnen niet zonder de Mensenrechten is dat het een stripverhaal is. Op een leuke manier leer je kennismaken met de rechten van de mens en in welke situaties deze van toepassing kunnen zijn. Het is weer eens iets anders dan een doorsnee boekje met droge theorie. Juist doordat Jacques & Jelle kunnen niet zonder de Mensenrechten in stripvorm is uitgegeven, inclusief vrolijke, aanlokkelijke cover, nodigt het uit tot lezen. De illustraties zijn op een vrolijke en duidelijke manier getekend, daarnaast zijn de teksten duidelijk en soms zelfs humoristisch. Voor kinderen is dit dan ook een leuk én leerzaam stripboek, maar volwassenen kunnen er naast plezier wellicht ook wat wijsheid uit halen. Eigenlijk is Jacques & Jelle kunnen niet zonder de Mensenrechten onmisbaar in elke (school-)boekenkast.

Uitgeverij: Fort Media
ISBN: 978.90.7721.96.52