johannes-de-parkiet-420x533

Gijs heeft een prachtig vogelverblijf gebouwd, van gaas en hout.
De voliére heeft ruimte genoeg voor wel honderd vogels. Minstens. Maar zoveel heeft hij er niet. Nog niet. Hij heeft er eentje. Geen eendje, maar een parkiet. Johannes de parkiet.

Johannes raakt snel gewend aan zijn nieuwe verblijf. Maar dan komen er nieuwe vogels ‘zijn’ voliére bewonen. Johannes vindt het allemaal maar niks! Zal hij hier ook aan kunnen wennen of is een vriendschap met deze vreemde vogels onmogelijk?

Er staan twee grote veranderingen te gebeuren in het eenvoudige voorspelbare leventje van Johannes de parkiet. Zijn eigenaar Gijs geeft hem een nieuw huis; een enorme voliére, helemaal voor hem alleen. De parkiet went stapje voor stapje en weet al snel zijn nieuwe onderkomen en zijn toegenomen bewegingsvrijheid te waarderen. Maar dan blijkt de voliére niet alleen voor Johannes te zijn, maar ook voor een aantal zebravinken, ara’s, Japanse meeuwen, diamantduiven, Chinese dwergkwartels en nog veel meer vogels van over de hele wereld. Dit was niet de bedoeling! Ze verstoren zijn rust, pikken zijn eten en drinken in en tot grote ramp ook nog zijn favoriete stok… Johannes flipt en valt een zijdehoen aan. Gelukkig grijpt Gijs op tijd in en helpt hij Johannes te socialiseren met zijn nieuwe huisgenoten.

In Johannes de parkiet leren kinderen van alles over het bouwen van een voliére, op welke manier je parkieten en andere bijzondere vogels sociaal maakt, diverse vogelsoorten en diens veren en het samen delen van je leefruimte.
De tekst is zo mooi neergezet door Mark Haayema, dat je als lezer de kans krijgt dit boek heerlijk theatraal voor te lezen, zoals denk ik ook wel passend is bij vogels die eigenlijk ook een beetje theatraal van aard zijn. Hij weet op een speelse en grappige manier kinderen te leren dat dingen die je niet kent, ook best leuk kunnen zijn en dat niet alles zo eng is als je denkt, zolang je maar verder dan je angst/woede durft te kijken. De introductie en afsluiting van Johannes de parkiet laten tevens zien dat Haayema een goede (scenario)schrijver en regisseur is, gezien je het bijna leest als een film of een toneelstuk. Dit is één van de krachtige eigenschappen die dit boek zo’n succes maakt bij kinderen, volwassenen en alle vogelliefhebbers van jong en oud.

Mijn zoontje was gelijk dol op Johannes en leefde met hem mee tijdens het voorlezen van het boek. Hij is ook een vogelliefhebber en is – net als ik – enorm onder de indruk van de realistische illustraties van Medy Oberendorff. We dachten een aantal keer dat er afbeeldingen in de illustraties waren verwerkt (zoals de zak zebravinkenvoer en de doos), maar een getraind oog ziet dat het allemaal geïllustreerd is, erg indrukwekkend al zeg ik het zelf. De vogels zijn zo realistisch en de bewegingen en gezichtsuitdrukkingen zijn erg natuurgetrouw weergegeven. De kracht van de kunst met woorden en illustraties van Haayema en Oberendorff maken Johannes de parkiet echt een must read.
Wat ook een leuk detail is dat ik nog even wil vermelden, is dat je van alle vogels die in dit boek staan een veer kunt terugvinden op de cover, wat weer getuigd van de creativiteit van het duo.

Johannes de parkiet is geschikt voor kinderen vanaf 5 jaar.

Uitgeverij: Rubinstein
ISBN: 9789047623984
Pagina’s: 40
Prijs: €14,99

[bol_product_links block_id=”bol_5ad242278fe21_selected-products” products=”9200000079711453″ name=”Johannes de parkiet – Mark Haayema & Medy Oberendorff” sub_id=”” link_color=”003399″ subtitle_color=”000000″ pricetype_color=”000000″ price_color=”CC3300″ deliverytime_color=”009900″ background_color=”FFFFFF” border_color=”D2D2D2″ width=”250″ cols=”1″ show_bol_logo=”1″ show_price=”1″ show_rating=”1″ show_deliverytime=”1″ link_target=”1″ image_size=”1″ admin_preview=”1″]