9789401426824

Julie en haar partner Simon Matthys zijn twee raw foodchefs met een passie voor pure plantaardige gerechten. In Californië hebben ze een opleiding gevolgd bij “Living Light Culinary Instute”. Tijdens haar opleiding, begon ze een blog Julie’s Lifestyle, waarin ze haar ervaringen deelde. Deze blog is uitgegroeid tot een platform waar je terechtkunt voor gratis recepten, raw workshops, Ebooks en raw foodcatering. Eerder dit jaar hebben ze ook het pure food pop-uprestaurant Essence Cuisine in Gent geopend, daarna besloten ze om zelf hun eigen veganproductlijn te ontwikkelen onder de naam ALL GOOD. En dan nu, haar eerste boek.

Dit boek bevat naast gerechten van fruit en verse groenten, ook warme en ovengebakken gerechten zoals brood, pannenkoekjes, falafels en zelf frietjes van zoete aardappelen. Allemaal plantaardig en vrij van gluten, geraffineerde suikers en melkproducten.

Ze begint het boek met haar verhaal: Julie had namelijk tijdens haar studie Journalistiek te horen gekregen dat ze in haar jeugd klierkoorts had opgelopen en het virus nooit had overwonnen. Zo is haar zoektocht ontstaan naar de link tussen voeding en gezondheid.

Als je je afvraagt, is Raw food niet tijdrovend? Nee, dat hoeft niet, met de juiste planning kun je in een handomdraai een lekkere maaltijd op tafel toveren. Ze vermeldt welke keukenmateriaal ze zeker niet zou willen missen in de keuken. Hierbij geeft ze ook tips, of informatie, waarom ze voor deze materialen kiest of heeft gekozen. In de tips om eraan te beginnen geeft ze dingen aan zoals: Start je dag met een groene smoothie; Vervang geraffineerde suikers door natuurlijke suikers; Voeg bladgroen toe aan elke maaltijd; enz. Daarnaast geeft ze ook aan welke basisproducten je zeker in huis moet hebben. De ruim zestig heerlijke, lichte recepten worden in de inhoudsopgave onderverdeeld in: Ontbijt / Drankjes / Lichte maaltijden / Grote honger / Hapjes en bijgerechten / Desserts.

De recepten zijn overzichtelijk ingedeeld en van zeer mooie en kleurrijke foto’s voorzien. Als eerste geeft ze informatie over het gerecht, welke vitaminen er in zitten, waarvoor het goed is en ook nog eens met hele leuke weetjes. Onder de naam van het gerecht vindt je voor hoeveel personen het is, of de hoeveelheid en welke materialen je hiervoor nodig hebt. Naast de ingrediënten staat de werkwijze vermeld, die op een gemakkelijke manier uitvoerbaar zijn. Eronder heb je haar “Tips & Tricks”, hierin staat hoelang je de recepten kan bewaren en hoe je dat het beste kan doen. Hoe bepaalde producten het beste gebruikt kunnen worden en wat hun mineralen of toevoegingen zijn voor je lichaam en als laatste eventuele extra’s om het recept een andere twist te geven. Aan het eind van het boek vind je haar biografie en index van de ingrediënten.

Als je alleen al door het boek bladert dan krijg je gelijk zin om iets te maken door de zeer mooie en frisse foto’s. Ik ben van mening dat zeker goede foto’s het verschil kunnen maken. Dan zie je ook hoe het gerecht eruit ziet of, voor sommige onder ons, hoe het eruit had moeten zien. Sinds kort ben ik ook in mijn gezin op zoek gegaan naar gerechten die gezonder zijn. Zeker met een puber in huis, waar al snel een hap junkfood naar binnen gaat, biedt dus juist dit boek wat mogelijkheden.
Natuurlijk vergt het wat tijd en investeringen. Maar als je sommige dingen een avond van tevoren doet scheelt dat al een boel tijd. Ook komen sommige ingrediënten in meerdere gerechten voor dus als je ze in grotere hoeveelheid maakt kan je het, sneller, voor andere gerechten gebruiken.

Dit boek is echt een aanrader, alleen de weetjes al zijn gewoon leuk om te lezen. In de meeste kookboeken blader je en zoek je een gerecht, maar dit boek is, naast de overheerlijke gerechten, (zeker de chocolademousse dames) ook gewoon een superleuk boek om te lezen.

ISBN: 978 94 014 2682 4
Aantal pagina’s: 176