9789401913706-obsidian-m-lq-f

In ‘Obsidian’, het eerste deel van de fantasyserie ‘Lux’ van Jennifer L. Armentrout, maakt Katy kennis met haar nieuwe buurman Daemon. Deze buitengewoon aantrekkelijke jongen blijkt helaas vreselijk arrogant te zijn, en ze kunnen het totaal niet met elkaar vinden. Dan wordt Katy aangevallen door een vreemde en stopt Daemon de tijd door met zijn hand te zwaaien. Daemon is namelijk een alien en het is niet Katy die wordt aangevallen, maar Daemon zelf. Dit eerste deel van Jennifer L. Armentrouts ‘Lux’-serie is zo goed dat je meteen verder wilt met deel 2, ‘Onyx’.

Ketterman, West Virginia is de plaats waar Katy met haar moeder naartoe is verhuisd en dat er geen internet is drijft haar tot waanzin want nu kan ze haar boekenblog niet bijhouden. Het stadje is niet eens een echt stadje want de post word niet eens gebracht dat moeten ze zelf halen in een stad vlakbij, hoe raar is dat. Wanneer je uit het geweldige Florida komt is dit echt een deceptie van jewelste. Katy’ vader is overleden en sindsdien is haar moeder erg verandert en zich behoorlijk op werk gaan storten, Katy mist haar. Nieuw is voor Katy niet altijd even tof en de eerste ontmoeting met de buurjongen is ook niet bepaald een succes te noemen, het is gewoon een gemene vervelende hork en hij neemt haar in de zeik. Ook blijft hij haar constant ‘Kitten’ noemen waar ze echt een hekel aan heeft, hoe vaker hij haar zo noemt hoe erger ze ook een hekel aan hem gaat krijgen. Wanneer Katy boodschappen aan het doen is ontmoet ze Dee, de zus van die hork die blijkbaar Daemon heet. De vriendschap word hechter en er gaan Katy dingen opvallen al kan ze niet haar vinger leggen wát er dan niet klopt. Mensen reageren raar op Dee en Daemon maar ook op haar, waarom weet ze niet en voelt zich daardoor erg onrustig. Wanneer Dee haar vraagt om niet alleen naar de bibliotheek te gaan en ze die vraag negeert gaat het mis, Katy word aangevallen door een doodenge man die constant de vraag ‘waar zijn ze’ herhaalt. Katy snapt er niks van een vreest voor haar leven totdat ze ineens door als een wonder aan de dood ontsnapt. Daarna gaat alles in sneltrein vaart en komt ze achter dingen die je alleen in films ziet. Niet alleen Katy is in gevaar, ook haar nieuwe vrienden. Wanneer Daemon haar verteld wat hij, Dee en de anderen echt zijn en dat iedereen gevaar loopt nu zij erbij betrokken is, zal ze op haar tellen moeten passen en luisteren naar wat Deamon van haar vraagt, hoe moeilijk ook voor allebei. Wanneer Daemon zijn kracht gebruikt in haar nabijheid straalt ze als de zon en trekt de slechte wezens die naar ze op zoek zijn aan als een mug op licht. Die straling zullen ze zoveel mogelijk moeten zien te bewperken maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan.

Wat een heerlijke frisse schrijfstijl heeft Armentrout. Je vliegt door het boek heen, wat fijn is maar ook ontzettend balen omdat ook dit boek niet oneindig is. De chemie tussen Daemon en Katy is om te snijden, van spanning maar ook van genot. Afstoten en aantrekken dat is het ‘spelletje’ dat constant tussen de twee word gespeeld en het geeft het verhaal een geweldige drive mee. De spanning die het onbekende die in dit verhaal zit brengt je in alle staten, je gaat hoe langer hoe sneller lezen om maar meer te weten te komen van wat er aan de hand is. De spanning word geweldig opgebouwd en je zit pagina’s, nee hoofdstukken lang in spanning wat er nu aan de hand is, want je weet dat het allemaal niet klopt maar krijgt het niet meteen te weten. Pas later in het verhaal ga je de titel begrijpen en de cover moet ik je eerlijk vertellen, die heeft mij aangenaam verrast.
Hoe de personages beschreven en beleeft worden heeft een sterke uitwerking, je loopt naast ze wanneer je het boek leest, zo echt worden ze. De lichtbollen die je op de cover ziet vóél je omdat ze in reliëf zijn en dat is zo fijn, zo mooi. Helaas vlieg je door dit boek heen door en moeten we wachten op het volgende deel die ‘Onyx’ heet maar wel gelukkig al in juli uitkomt. Een nieuw soort fantasy (qua wat ze zijn) maar daarom denk ik juist des de aantrekkelijker, het is weer eens iets anders en op een manier die je niet verwacht omdat je hier toch altijd al een bepaald beeld over in je hoofd hebt die in deze boeken compleet verslonden word door Armentrout haar beeld. En die is helemaal te gek, ik ben verslaafd….

Uitgeverij: Zomer en Keuning
ISBN: 9789401913706
Pagina’s: 432
Prijs: € 15,00

[bol_product_links block_id=”bol_5b23c6af27e4c_selected-products” products=”9200000052531058″ name=”Lux1 – Obsidian – Jennifer L. Armentrout” sub_id=”” link_color=”003399″ subtitle_color=”000000″ pricetype_color=”000000″ price_color=”CC3300″ deliverytime_color=”009900″ background_color=”FFFFFF” border_color=”D2D2D2″ width=”250″ cols=”1″ show_bol_logo=”1″ show_price=”1″ show_rating=”1″ show_deliverytime=”1″ link_target=”1″ image_size=”1″ admin_preview=”1″]