Nat_gras_en_dode_ratten

Geuren blijven onbewust vaak langer in je geheugen hangen dan de feitelijke gebeurtenissen zelf. Die vervagen naarmate de tijd verstrijkt.
Alex voelt zich betrokken bij de strijd tegen dierenleed maar heeft tegelijkertijd zijn bedenkingen over de wijze waarop extreme dierenactivisten onder de naam van het Dierenbevrijdingsfront opereren. Geweld wordt niet geschuwd en bepaalde daden gaan in zijn ogen te ver. Hij vraagt zich dan ook af of het deze groeperingen te doen is om deze afschuwelijke daden tegenover dieren te stoppen of dat zij er andere beweegredenen op na houden.
Als hij bij een actie door de politie wordt opgepakt besluit hij een andere weg te gaan. Het is een weg die niet minder conventioneel is, maar die volgens hem meer daadkrachtig en realistisch is.
In sneltreinvaart volgen de ontwikkelingen elkaar op en ontwikkelt hij manieren om dieren te helpen zonder te vervallen in illegale praktijken.
Met dit boek, waarin fictie en non-fictie elkaar afwisselen, wordt de lezer een spiegel voorgehouden. Het dwingt tot nadenken over wat er allemaal mis is in onze omgang met dieren zonder belerend te willen zijn.

In Nat gras en dode ratten neemt dierenactivist Alex je mee in zijn verleden. De jonge Alex begint vol idealen aan zijn carrière als dierenactivist, maar gaandeweg vraagt hij zich af in hoeverre zijn medeactivisten daadwerkelijk diervriendelijk zijn. Is het bijvoorbeeld wel zo diervriendelijk om een hele troep nertsen te bevrijden als die vervolgens omkomen van de honger of, erger nog, overreden worden door een auto. De dieren zijn immers de vrije wereld niet gewend.
Zijn vriendin in deze tijd is medeactiviste Diana, die overal bij wil zijn en geen enkele actie wil missen. Tegen beter weten in hoopt Alex op de oneindige liefde van Diana, om er later achter te komen dat niets voor altijd is.
Veel van Alex zijn medeactivisten zijn vegetarisch en hoewel Alex een grote dierenvriend is, is hij daarnaast ook een Bourgondiër die een lekker stukje vlees moeilijk kan laten staan. Gaandeweg laat Alex je zien dat de dierenactivisten wel heel ver gaan om hun doel te bereiken. Bij Alex begint steeds meer de vraag te rijzen hoe ver hijzelf in de soms wel knullige acties van zijn medeactivisten mee wil gaan. Als ook de acties steeds crimineler worden en ook drugs en veel geld in het spel komen neemt Alex een besluit.

Het verhaal Nat gras en dode ratten is op een prettige wijze geschreven. Je leest hoe de gang van zaken is binnen het dierenactivisme, maar inderdaad niet op een belerende manier. Het verhaal is spannend, catchy en hier en daar zelfs af en toe humoristisch. Zo kom je regelmatig anekdotes en uitspraken waarbij je een lach niet kan onderdrukken. Maar ook komen er dingen aan bod die je aanzetten tot nadenken. Ben je een echte dierenactivist wanneer je op de barricade springt voor proefdieren, maar tegelijkertijd je hondje bij de snackbar een frikadel geeft of een spin plat trapt? De schrijver weet op bijzondere wijze het verhaal van Alex neer te zetten en zo een kijkje te geven in het leven van de twijfelende dierenactivist, die eigenlijk heel duidelijk weet waar hij voor staat.
De extra toegift in de vorm van de epiloog waarin de op leeftijd zijnde Alex terug blikt op zijn verleden, het verhaal van Nat gras en dode ratten, zorgt ervoor dat het verhaal helemaal compleet is.
Een bijzonder boek vol spanning, romantiek, harde werkelijkheid en dierenliefde.

Uitgeverij: Clustereffect