Nummers_die_een_ziel_hebben_-_Mom_Wellenstein

Edmund Peter ‘Mom’ Wellenstein (1919) zat in het Delfts studentenverzet. Verdacht van illegale activiteiten werd hij door de bezetter opgepakt en gevangengezet in de strafgevangenis te Scheveningen: het Oranjehotel. In maart 1942 werd hij, op tweeëntwintigjarige leeftijd, naar het Polizeiliches Durchgangslager Amersfoort gebracht. Dit concentratiekamp, beter bekend als Kamp Amersfoort, was een ‘gemeen kamp’ onder SS-regime.
Na zijn kamptijd begon Wellenstein zijn ervaringen op te schrijven. Tijdens de oorlog nog voltooide hij zijn manuscript, waarvan getypte exemplaren vervolgens in de illegaliteit circuleerden. Eén exemplaar is recentelijk teruggevonden.
De tekst is zo indringend (helder, beschouwend, filosofisch, soms met ingehouden woede) geschreven dat hij nu, bijna zonder wijzigingen, integraal wordt uitgegeven. Wellenstein heeft oog voor detail, waardoor het dagelijkse kampleven pijnlijk duidelijk voorstelbaar wordt.
Weer in vrijheid zette Wellenstein zijn verzetswerk voort in Amsterdam en elders in Nederland. Na de oorlog was hij ondermeer secretaris-generaal Hoge Autoriteit van de Europese Gemeenschap voor Kolen en Staal, de EGKS, de voorloper van de Europese Unie. Wellenstein ontving voor zijn verdiensten voor Europa de médaille d’or behorende bij de prestigieuze Prix Mérite Européen

Nummers die een ziel hebben is eigenlijk al een heel oud boekwerk. E.P. ‘Mom’ Wellenstein schreef het manuscript al in de Tweede wereldoorlog tijdens zijn verblijf in een concentratiekamp. In Nummers die een ziel hebben wordt op zeer realistische wijze verteld hoe het eraan toe ging in één van de meest gruwelijke concentratiekampen uit de Tweede wereldoorlog: kamp Amersfoort.
Gruwelijke feiten, verdrietige belevenissen en angstige ervaringen lopen als een rode draad door dit boek.

Nummers die een ziel hebben is ondanks het verdrietige onderwerp een prachtig boek. Geen mooi opgepoetst verhaal, maar de bittere werkelijkheid van hoe het eraan toe ging in die tijd. Tijdens het lezen moest ik het boek geregeld even opzij leggen en nadenken over wat ik had gelezen. Dat mensen elkaar zulke dingen aan kunnen doen, dat mensen zo respectloos met elkaar om zijn gegaan. Maar ook bewondering, Bewondering dat Mom Wellenstein de kracht en moed heeft gehad zijn verhaal op te schrijven en zo het verhaal door heeft gegeven aan de volgende generatie(s). Voor iedereen die enige interesse heeft in de Tweede wereldoorlog is Nummers die een ziel hebben een prachtig boek dat je gelezen moet hebben.

Uitgeverij: Athenaeum
ISBN: 978 90 253 7048 0
Prijs: € 17,50