Schaduwdochter – Anita Larkens

Wat als de waarheid erger is dan de leugen?

Na het stuklopen van haar huwelijk pakt psychologe Mare Berg de draad weer op. Als haar cliënte Chantal spoorloos verdwijnt, ontfermt Mare zich over haar dochtertje. Vier jaar lang is ze met hart en ziel moeder van de kleine Suus. Tot Chantal terugkomt. Wat volgt is een zenuwslopend kat-en-muisspel, dat Mare tot een onvoorstelbare daad drijft.

In Schaduwdochter werkt Mare als psychologe als ze in aanraking komt met Chantal, een van haar cliënten. Meteen is bij Mare duidelijk dat Chantal alles behalve een zorgzame moeder is als ze hoort dat vier van haar vijf kinderen uit huis is geplaatst en als Mare ziet hoe Chantal met haar baby Dasha. Wanneer Chantal spoorloos lijkt verdwenen ontfermt Mare zich over Dasha. Ze neemt het kindje bij zich en veranderd haar naam in Suus. Geen leugen is Mare teveel om de toekomst van Suus (Dasha) veilig te stellen en ze krijgt hierbij de nodige hulp. Alles lijkt te lukken, tot dat Mare, inmiddels zelf zwanger, op het punt staat om te trouwen. Chantal is terug, ze wil wraak en Dasha terug.

Het verhaal van Schaduwdochter is ontzettend spannend en grijpt je ontzettend aan. Want wat doe je als alles waarvoor je zo hard hebt gevochten weer dreigt te worden afgenomen? Je ziet dat Mare verder gaat dan je ooit van haar zou verwachten. Op een bijzonder en vaak detaillistische manier wordt het verhaal beschreven in een fijne schijfstijl. Het verhaal bestaat uit drie delen waarin op en neer gesprongen wordt naar het verleden en het heden. Aan de ene kant jammer, omdat je steeds heen en weer schiet in het verhaal. Aan de andere kant past het ook wel bij het boek.

Conclusie is dat dit met een recht een psychologische thriller mag worden genoemd. Doordat de tijd steeds verspringt is luchtig lezen er niet bij, maar dat hoeft ook niet; de schrijfwijze en het spannende verhaal -wat tot op de laatste bladzijde blijft boeien- zorgen voor spannende leesuurtjes. Schaduwdochter is een boekverhaal om in weg te kruipen, mee te leven, je na afloop over te verbazen en nog lang over na te denken.

Uitgeverij: De Crime Compagnie
ISBN: 9789461091482
Pagina’s: 303