Seance – Kevin Valgaeren

Seance

Londen, 19de eeuw. Dr Francis Whitman, ooit een gevierd chemicus, wordt door een journalist gevraagd om een seance bij te wonen van het lokale fenomeen Elizabeth Archer. Zijn opdracht is om op wetenschappelijke wijze aan te tonen dat dit spirituele medium een oplichtster is. Het feit dat Miss Archer nooit in één ruimte te zien is met de geest die ze oproept en dat ze als twee druppels water op elkaar lijken, maakt het werk van Dr Whitman aanvankelijk eenvoudig. Maar niets is wat het lijkt, vooral wanneer er een dodelijk slachtoffer valt…

De wetenschapper Francis Whitman was in 1873 vierendertig jaar oud en hoewel hij op zijn tweeëntwintigste grote bekend verwierf met het (per ongeluk) uitvinden van het dodelijke gif Thallium, kende amper twaalf jaar later niemand hem meer en raakt hij in een depressie.  Zijn vrouw, die hem trouwde in zijn hoogtijdagen, was ronduit teleurgesteld in hem en deed geen moeite nog iets van hun huwelijk te maken. En dat had alles te maken met een gebeurtenis die plaatsvond op 1 december 1873. Een gebeurtenis die het leven van Francis Whitman voorgoed zou veranderen.

De hoofdredacteur (de heer Harrison), van het blad The Spiritualist liet zich onverwacht bij Dr Whitman aankondigen. Hoewel Francis Whitman het blad kende en er zelfs een abonnement op had, kende hij Harrison niet persoonlijk. Ondanks dat Francis Whitman aanvankelijk zoals altijd nerveus reageerde op onverwachte zaken, ontving hij de man toch.
Harrison wilde graag dat Dr Whitman een sessie bijwoonde van het medium Elizabeth Archer. Deze jonge vrouw was erin geslaagd de geest van een overledene, Katie King, te materialiseren. Tijdens die sessie was het de bedoeling dat Dr Whitman op wetenschappelijk wijze zou aantonen of hier sprake was van een echt medium of van een bedriegster. Beide uitkomsten zouden worden gepubliceerd in The Spiritualist.
Francis Whitman ging akkoord en de eerste sessie vond plaats in het huis van de familie Archer. Hoewel Francis aanvankelijk zeer sceptisch was, kon hij niet anders dan geloven toen hij met eigen ogen zag hoe Elizabeth een prachtige jonge vrouw, genaamd Katie King, tot leven liet komen. Hij werd zo enthousiast (en verliefd!) dat hij voorstelde een aantal onderzoeken te doen naar deze paranormale verschijning. Onderzoeken die tijdens privé-sessies in zijn huis zouden plaatsvinden. Het medium en Katie King gingen akkoord.
Tijdens één van die privé-sessies waarbij twee kinderen van Francis aanwezig waren omdat Elizabeth alleen met de energie van publiek in staat was tot het oproepen en materialiseren van een geest, zag het dochtertje van Francis iets wat hem zelf nog niet was opgevallen. Naast Katie King was nog een andere geest aanwezig. Dan neemt het verhaal een wending die niet alleen bij tijd en wijle angstaanjagend is, maar je als lezer ook aan het denken zet.

Kevin Valgaeren heeft met Seance een mooi, spannend en prachtig geschreven verhaal neergezet. Op een bescheiden en rustige manier neemt hij de lezer aan de hand door het Londen van eind negentiende eeuw. De straten, pleinen, koetsen, taal en gebruiken uit die tijd naast de sfeervolle manier waarop Kevin Valgaeren zijn hoofdpersoon en 17 Gough Square tot leven heeft gewekt, hebben mij tijdens het lezen het gevoel gegeven zelf in die tijd te zijn geweest. Aanrader!

ISBN: 9789401432641
Pagina’s: 352