Mikael Blomkvist en Lisbeth Salander zijn terug!

Hij is een charmante man, een kritische journalist van middelbare leeftijd, en uitgever van het beroemde en beruchte tijdschrift Millennium. Zij is een jonge, gecompliceerde vrouw met piercings en tattoos én ze is een hacker van wereldklasse. In ‘Wat ons niet zal doden’ kruisen Mikaels en Lisbeths wegen opnieuw en gaat het verhaal van Stieg Larssons Millennium-serie verder.

Het tijdschrift Millennium heeft nieuwe eigenaren gekregen. Boze tongen beweren dat Mikael Blomkvist zijn beste tijd heeft gehad. Lisbeth Salander is rusteloos. Ze neemt risico’s die ze normaal gesproken zou vermijden. Als Blomkvist een telefoontje van ene professor Frans Balder krijgt, hoopt hij met deze informatie de scoop te hebben die hijzelf en Millennium zo hard nodig hebben. Balder is een autoriteit op het gebied van kunstmatige intelligentie en zegt zeer gevoelige informatie te hebben over de Amerikaanse inlichtingendiensten. Ook blijkt hij contact te hebben gehad met Lisbeth.

Frans Balder is wetenschapper en heeft zijn baan bij Solifon in Silicon Valley opgezegd. Hij ontwikkelt een computer, die intelligenter is dan de mens en heeft belastend materiaal ontdekt over de NSA (National Security Agency) Ook bij Solifon klopt het een en ander niet. Frans neemt een drastisch besluit en vliegt terug naar Zweden om voor zijn achtjarige zoon August te gaan zorgen. De autistische August heeft het zwaar bij z’n moeder en stiefvader. Hij praat niet en leeft in z’n eigen wereldje. Stiefvader Lasse Westman is licht ontvlambaar en heeft losse handjes, vooral als er alcohol in het spel is.
Op een avond voelt Frans zich bedreigd en belt Mikael Blomkvist. Mikael ruikt een primeur. Dit is een unieke kans om zijn tijdschrift ‘Millennium’ weer op de kaart te zetten en van de ondergang te redden. Helaas komt hij te laat bij Frans Balder aan…
Toch wil hij kost wat kost zijn verhaal hebben en stort zich met Lisbeth Salander (op de achtergrond) in een hachelijk avontuur om de waarheid te achterhalen.

Eindelijk is de langverwachte en het omstreden vervolg van de Millennium-Trilogie uit. ‘Wat ons niet zal doden’ geschreven door David Lagercrantz. De cover is werkelijk schitterend, met de draak tatoeage van Lisbeth Salander in koperkleur.
Na drie boeken van de overleden Stieg Larsson, heeft Lagercrantz een vervolg geschreven. Op verzoek van de vader en de broer van Larsson. Om het universum van Stieg Larsson levend te houden.
De meningen hierover zijn nogal verdeeld. Voor mij is hij hier ruimschoots in geslaagd. Zijn schrijfstijl is prettig, met een goede spanningsopbouw.
Hij stelt ons voor aan een reeks nieuwe personages. Vooral August, het autistische en ‘zwaar gehandicapte’ jongetje heeft mijn hart gestolen. Maar de hoofdrollen zijn natuurlijk weer weggelegd voor Blomkvist en Salander. Vooral Salander blijft fascineren. We komen steeds meer over haar verleden te weten. Ze lijkt wel iets milder te worden. In de boeken van Larsson zie ik haar nog niet voor een achtjarige jongen zorgen.
Lagercrantz heeft gedegen research gedaan. Dit blijkt uit de uitgebreide beschrijvingen over wiskundige formules maar ook schrijft hij over het savant-syndroom alsof hij er iedere dag mee te maken heeft. Dit klinkt allemaal erg saai, maar dat is het absoluut niet. Het is wel degelijk essentieel voor het verhaal.
‘Wat ons niet zal doden’ is wat mij betreft een waardige opvolger van de Millennium boeken. Een goed en geloofwaardig opgebouwd verhaal met een spannende ontknoping. Het wachten is nu op deel 5.

Lagercrantz studeerde filosofie en religie aan de universiteit en ging naar de School voor Journalistiek in Göteborg. Hij werkte als misdaadjournalist en schreef daarna verschillende non-fictie boeken, romans en literaire thrillers. Hij is het meest bekend van de bestseller ‘Ik, Zlatan’ over Zlatan Ibrahimovic. In het voorjaar van 2016 verschijnt bij Signatuur zijn roman over de briljante wiskundige Alan Turing.

Uitgeverij: Signatuur
ISBN: 9789056725334
Aantal pagina’s: 448