In Zieleneiland laat Gé Ansems zich van zijn andere kant zien, het is een zinnenprikkelende reis naar het mysterieuze eiland Ystafelle waar gedachten gemeengoed zijn en figuren verschijnen en vervagen. Heden, verleden en toekomst ontmoeten elkaar als Leonora haar jeugdvriend Harry hier na een noodlanding ontmoet. Maar wat is heden en verleden op een eiland waar tijd geen betekenis heeft en een nieuwe toekomst openligt? Een toekomst die niet alleen over heel haar leven beslist, maar iedereen waar ze van houdt…

Zieleneiland is een magisch-realistische reis die je meeneemt naar het voorportaal van het hiernamaals en regelmatig tot nadenken aanzet.

In Zieleneiland neemt de auteur je mee in het leven van Leonora. Graag wilde Leonora vertaalster Frans worden, maar na haar studie bleek daar te weinig vraag naar en ze besluit daarom om lerares Frans te worden. Hoewel ze in het begin best haar draai kan vinden merkt ze op den duur dat er toch wat wringt. Leonora wordt steeds vermoeider en ze blijkt een burn out te hebben. Een jaar kan ze niets anders dan op de bank zitten maar dan lijkt er toch beweging in te komen. Op advies gaat ze weer langzaam aan het werk en begint met hardlopen. Hoewel Leonora graag vooruit wil lukt het maar moeizaam. Op een dag ontvangt Leonora een mysterieuze brief die vroeg in de ochtend wordt bezorgd. De envelop heeft een onherkenbare poststempel en de brief blijkt een blanco vel te zijn. Hoewel Leonora niet weet wie de afzender is doet de brief haar terug denken aan haar jeugdliefde Harry. Deze gedachten en herinneringen blijven door haar hoofd spoken, maar ze begrijpt zelf niet waarom. Zou het liggen aan haar onstabiele situatie nu ze met een burn out zit? Leonora besluit hulp te zoeken. Haar man Theo is er vast van overtuigd dat Leonora er een weekje tussenuit moet en moedigt haar aan om naar een festival met Keltische muziek te gaan. Leonora boekt de reis maar zal nooit kunnen vermoeden waar ze uiteindelijk terecht zal komen. Haar reis gaat namelijk niet naar het festival, maar door een noodlanding komt ze terecht op het eiland Ystafelle. En op dat eiland gebeuren wel heel bijzondere dingen, want zo komt ze juist daar haar jeugdvriend Harry tegen. Toeval, of misschien toch niet? Leonora gaat een bijzonder avontuur tegemoet, een avontuur waarin ze zichzelf leert kennen en moet nadenken over wat de toekomst voor haar, maar ook voor de mensen om haar heen kan worden.

Zieleneiland is geschreven door Gé Ansems. Deze auteur is vooral bekend van zijn fantasy serie van Dikke Tot. Zijn bekende detailistische schrijfwijze zie je terug in Zieleneiland, hoewel het genre totaal anders is. In Zieleneiland neemt de auteur je mee in het leven van Leonora en dat gaat bijna als vanzelf. De brief die Leonora in het begin van het verhaal ontvangt zorgt ervoor dat je nieuwsgierigheid direct wordt gewekt. Van wie is die brief en komt deze inderdaad van Harry? En waarom denkt Leonora meteen aan hem als ze deze lege brief ontvangt? Vragen die meteen opkomen en je aansporen tot het lezen van de rest van het verhaal. Hoewel het geen fantasy is, is dit verhaal ook ergens magisch te noemen, want wat Leonora daar op dat eiland mee gaat maken is op zijn zachts gezegd bijzonder te noemen. Het haalt haar leven compleet overhoop en laat de lezer een kijkje nemen in het stukje tussen de aarde en de hemel. Pas aan het einde van dit bijzondere verhaal komt naar buiten wat Leonora nu eigenlijk heeft meegemaakt en blijken dingen anders te liggen dan je in eerste instantie zou denken. Zieleneiland is dan ook met recht een krachtige roman te noemen. Wanneer je bent geïnteresseerd bent in boeken over het hiernamaals en wat er zou kunnen zijn in de overgang van het leven na dood is Zieleneiland een roman die je echt een keer moet lezen.

Uitgeverij: Macc
ISBN: 9789078437550
231 pagina’s
Prijs: € 18,95

[bol_product_links block_id=”bol_5c9cab8dc9d5f_selected-products” products=”9200000103811185″ name=”Zielen eiland – Gé Ansems” sub_id=”” link_color=”003399″ subtitle_color=”000000″ pricetype_color=”000000″ price_color=”CC3300″ deliverytime_color=”009900″ background_color=”FFFFFF” border_color=”D2D2D2″ width=”250″ cols=”1″ show_bol_logo=”1″ show_price=”1″ show_rating=”1″ show_deliverytime=”1″ link_target=”1″ image_size=”1″ admin_preview=”1″]