va

Vampire Academy is de verfilming van de vampierboeken van Richelle Mead. Rose en Lissa zijn hartsvriendinnen en gaan samen naar een school voor vampiers. Rose wordt op deze school opgeleid om Lissa te beschermen tegen de Strigoi, kwaadaardige, onsterfelijke vampiers. Rose doet hier erg haar best voor, want haar leraar Dimitri is niet geheel onaantrekkelijk en daar komt nog bij dat Lissa niet alleen haar hartsvriendin is, maar ook troonopvolgster van de Moroi, de sterfelijke vampiers. Daarnaast mogen ze ook nog genieten van het studentenleven, met al zijn jaloerse types.

De film is erg goed in elkaar gezet, met Rose als hoofdrolspeelster. Rose is precies zoals ik me haar had voorgesteld, met al haar driftigheid en charmes. De andere spelers worden ook erg goed verkondigd en de rollen passen precies bij de acteurs. Soms wordt er zelfs nog een extraatje aan toegevoegd. Zoals het nichtje van Lissa, in het boek wordt zij gezien als stil meisje, terwijl je in de film echt een nerd voor je hebt.
Heel eerlijk, het boek is altijd beter dan de film. Je hebt je eigen gedachtes bij wat je leest en vormt daar een eigen soort film van. Ondanks dat vind ik dat Vampire Academy erg lijkt op wat ik me zelf voorgesteld had.
Van tevoren dacht ik dat het voor niet-lezers een onbegrijpelijke film zou zijn, met de benamingen voor de verschillende vampiers e.d. Ik stond er daarom ook erg van te kijken dat aan het begin van de film al deze benamingen uitgelegd werden, wat zeker een goede keus was. Mijn filmgenoot, die de boeken niet heeft gelezen, begreep de film prima zonder extra uitleg. Je kan de film dus makkelijk los van de boeken kijken.
Wat ik ook erg grappig vond waren de toespelingen naar andere vampierfilms en het gebruik van moderniteit.
Mocht je niet zo’n vampierfanaat zijn, maar wel van high school films houden is dit ook een prima film. Met alle drama’s van het studentenleven inbegrepen, worden meerdere genres aangetrokken.