Het maandblad Quest bestaat tien jaar. Ter ere daarvan introduceert de redactie het jubileumthema ‘Quest test Nederland’. Het populair wetenschappelijke tijdschrift betrekt vanaf nu het Nederlandse publiek bij verschillende onderzoeken, vaak opgezet in samenwerking met wetenschappelijke instellingen. De eerste testen staan vermeld in het jubileumnummer dat op dit moment in de winkel ligt. Drie dagen na de start hadden al al meer dan 7.000 lezers via de site questtest.nl een bijdrage geleverd.

Leugens en grappen
Quest onderzoekt in samenwerking met het Meertens Instituut hoe ver Nederlanders willen gaan bij het maken van grappen. Daarvoor zijn 20 grappen over onder andere ras, geloof en sekse verzameld.

Ook kan men proberen enkele bekende Nederlanders op een leugen te betrappen. Onderzoekers zijn al jaren bezig om te achterhalen hoe een leugenaar zich verraadt. Moet je letten op friemelende vingers? Of draaiende ogen? Is het de stem? Quest nam een aantal filmpjes op met bekende persoonlijkheden als Dennis Weening (de Beste Mol van het programma Wie is de Mol), Bridget Maasland en Ruud de Wild. Zij spreken een keer de waarheid en liegen een keer. In welk filmpje gebeurt wat?

Herken jij een leugenaar? Doe hier de test.

Quest Test Nederland
Op www.questtest.nl en kan het publiek de verschillende testen doen. Hier is ook een test te vinden die ingaat op de echte lach en een nep-lach en een volwaardig theorie-examen waarmee wordt onderzocht in hoeverre automobilisten de verkeersregels nog kennen.

Tien jaar Quest
Het tijdschrift, in 2004 opgericht door G+J Uitgeverij (ook Voque, Glamour, JAN en National Geographic) was een idee van de eerste hoofdredacteur Karlijn van Overbeek (in 2010 overleden). Media-kenners beweerden bij oprichting dat het blad nooit een hogere oplage dan 50.000 exemplaren zou halen. Maar Quest groeide uit tot het op een na grootste maandblad van Nederland en ontving veel onderscheidingen, waaronder de Bruna Publieksprijs (2004) en Tijdschrift van het Jaar (in 2005 en 2009). De succesvolste editie was er een uit 2007, waarin de grote ‘Tussen Hemel en Aarde enquête’ was opgenomen, inclusief een bijgevoegd voodoo poppetje. Dit nummer werd in sommige delen van Nederland niet verkocht vanwege de vermeende immense occulte kracht. Ook het ‘Goed Genot’- nummer uit 2009 was een groot succes door het bijgesloten zakje cacaoïne.

written by

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.