Interview_met_personal_shopper_Suzi_Vasques_Dias

Suzy Vasquez Dias heeft een beroep om van te dromen; ze is personal shopper. Je kent haar misschien al van tv, waar ze in diverse programma’s verscheen om de nodige stylingtips te geven of zelfs een complete metamorfose te organiseren. Banger Sisters was erg nieuwsgierig naar Suzi en haar droomberoep, want is shoppen voor je werk écht zo leuk als je zou denken? Tijd om Suzi eens het een en ander te vragen.

Hoe zou jij Suzi omschrijven als ze een vriendin van je was?
Een energieke stoere vrouw met eigen mening en visie en een scherpe tong. Ik geloof dat Suzi erg vrolijk en grappig is en graag mensen blij maakt, maar ze ook regelmatig confronteert. Dit laatste altijd met de bedoeling mensen ‘verder’ te helpen. Ja, ze vindt het fijn anderen iets mee te geven.

Je bent personal shopper, hoe kom je in dat bijzonder leuke vak terecht?
10 jaar geleden bestond het hele vak nog niet in Nederland. Ik werkte als manager bij Mango en had een team van 15 mensen onder me, waardoor ik nauwelijks nog in de verkoop kon staan. Toch deed ik iets wat mijn collega’s niet konden, dus vroegen klanten regelmatig of ik ze niet een keertje kon helpen op mijn vrije dag. Toen ik dat eens gedaan had, was het hek van de dam. Wat een bijzonder gevoel om echt even die slag dieper te kunnen maken en in de huid van de klant te mogen kruipen. Een bijdrage leveren aan het zelfbeeld en uitstraling van de klant was verslavend. Ik moest en zou personal shopper worden! Dat riep ik dus 2 jaar lang, totdat mijn vriend (nu man ;-)) me voor het blok zette: ‘Of je houdt erover op, of je doet er iets mee.’ …slik. Toen moest ik wel! Ondernemersbloed zit er bij mij niet in, dus ging in mijn kinderschoenen naar alle info-dagen van de KvK en zo bouwde ik stapje voor stapje mijn bedrijfje op. Ik weet nog goed hoe euforisch ik was toen ik de eerste aanmelding kreeg via mijn site. Een vrouw uit Amsterdam! Wow. En wat ook leuk is; zij is nog altijd mijn klant!

Wat doe je precies als personal shopper, hoe gaat het in zijn werk?
Ik adviseer mijn klanten in hun kledingstijl, pasvorm en kleurkeuzes en shop voor hen hun garderobe bijeen. Meestal kom ik bij de klant thuis voor de intake, zodat ik genoeg info kan verzamelen en een zo goed mogelijk beeld krijg van mijn klant. N.a.v. haar/zijn wensen, huidige garderobe en mijn bevindingen kan ik bepalen welke kant ik uit kan om de klant een gelukkig, mooi en stralend mens te maken.

Waar let je op als je voor iemand een nieuwe garderobe bij elkaar gaat winkelen?
Het moet bij mijn klant passen, zowel qua prijs als qua stijl, kleur, pasvorm en materiaal. Ik hoef het niet mooi te vinden, als ik maar voorzie dat mijn klant er heel blij van gaat worden. Ik geloof dat dit de grootste kracht is van een goede personal shopper; geheel je eigen smaak kunnen loslaten en je volledig in een ander kunnen invoelen. Natuurlijk moet je dit ook naar de juiste kledingcombinaties kunnen vertalen.

Als personal shopper heb je dus als beroep winkelen, is dat net zo leuk als het lijkt?
Nee, echt nog veel leuker 😉 Kijk, winkelen op zich lijkt iets heel ontspannends en gezelligs. Dat is het zeker iet. Het is enorm hard werken en constant concentreren, focussen en inleven in je klant. Als ik voor meer klanten tegelijk op pad ga (momenteel loop ik met 9 dames tegelijk in mijn hoofd door de stad), kost het veel energie om steeds van de een naar de ander te schakelen. Dat maakt het vak boeiend en dynamisch.

Wat voor mensen benaderen jou? Zijn dat voornamelijk BN-ers en mensen met een dikke beurs of ben je beschikbaar voor iedereen?
Ik heb geen een BN-er als klant. Ik denk ook dat zij meer zoeken naar een imago, dan een eigen stijl. De mensen die mij inschakelen zijn zeker niet krap bij kans, maar zijn niet per definitie rijke stinkers. Ze leggen een prioriteit bij dit hoofdstuk omdat ze zelf teveel miskopen doen (en dan ben je alleen maar duurder uit), niet kunnen combineren (dus nooit hun eigen stijl kunnen vormgeven), geen tijd en zin hebben (druk met werk en gezin) of het overzicht totaal kwijt zijn als ze in een winkel staan. Dit zijn over het algemeen hele gewone mensen. Ze willen gewoon graag hun eigen stijl en identiteit uitstralen en schakelen daar mijn hulp voor in.

Wat vind je het prettigste werken; als je alleen gaat shoppen of samen met de klant?
De afwisseling maakt beide leuk, maar ik merk wel dat samen shoppen gezelliger is…, dus vermoeiender! Ik kan gerust 8 uur shoppen voor 9 klanten tegelijk, maar een halve dag op pad met een klant kost me veel meer energie. Ik zorg er natuurlijk ook voor dat de klant een fijne dag heeft, dus ben ik socialer, onderhoudender, alert op haar/zijn signalen en behoeften en zorg ik naast het shoppen en combineren ook voor de klant. Dit is dus een dubbele baan. Ook kost het veel meer moeite om te laten zien wat de uiteindelijke combinaties worden als de klant meegaat: ik heb allang in mijn hoofd hoe we een bepaald item gaan combineren en afmaken, maar mijn klant ‘ziet’ natuurlijk niet wat ik zie.

In welke stad raak jij nooit uitgeshopt en is voor jou bij uitstek dé stad om te winkelen?
Den Bosch! Blijkbaar voldoet mijn eigen stad aan deze criteria, want ik shop hier al 10 jaar voor de meest uiteenlopende types, leeftijden en maten. Zelf word ik altijd erg blij van Antwerpen hoor 😉

Wat maakt jouw werk als personal shopper zo bijzonder?
Het echt ‘binnenkomen’ bij de klant en iemand raken in hun ziel, dat is wat er vaak gebeurd en wat mijn werk alles behalve oppervlakkig maakt. Kleding is natuurlijk ‘slechts’ een instrument, maar kan in de juiste vorm voor magie zorgen bij een individu. Niemand hoeft het mooi te vinden als de klant echt thuiskomt in haar/zijn eigen kledingstijl. Dit geeft zoveel kracht, uitstraling en schoonheid, dat de complimentjes toch wel binnenstromen.

Heb je weleens meegemaakt dat je echt niet kon slagen of een totaal verkeerde look bijeen had geshopt?
Ja, in 10 jaar is dit 2 keer gebeurd. Achteraf had dit in beide gevallen te maken met de communicatie in het voortraject. Soms willen mensen een verandering ondergaan, maar blijken er toch niet echt klaar voor te zijn als puntje bij paaltje komt. Ervaring leert mij gelukkig dat ik altijd de gekregen info moet terugkoppelen ter controle, zodat de klant precies weet wat haar/hem te wachten staat. Als ik niet echt contact heb kunnen maken met het gevoel van de klant, wordt het zeker niks, dus soms blijf ik hangen, dralen en vragen totdat ik iets raak en kan ‘pakken’. Niet iedereen is goed in het verwoorden van hun wensen en behoeften.

Heb je wel eens iets bijzonders meegemaakt in je werk als personal shopper, iets wat je is bijgebleven?
Ik heb eens een vrouw een geweldige nieuwe stijl aangemeten en ze was echt dolgelukkig met haar nieuwe garderobe. Toen ik een maandje later haar bedankemail kreeg schreef ze dat ze door haar nieuwe kleding zoveel sterker in haar schoenen was komen te staan dat ze zowel haar relatie had verbroken als haar baan had opgezegd. Ehh, dat voelt toch wel heel erg heftig. Ik hoopte toen alleen maar dat er geen boze ex voor mijn deur verscheen 😉

Tot slot: wie zou jij een nieuwe, beter passende look willen aanmeten?
Ik heb hier even over nagedacht… Ik heb, zoals iedereen, best regelmatig een mening over hoe iemand zich kleedt, maar dan voel ik nog niet de behoefte dit te veranderen. Sommige artiesten overdrijven vaak en dan voel ik wel wat borrelen bij mezelf, van; blijf toch gewoon lekker bij jezelf. Maar ach, it’s tv man. Ik denk dat de kijkers het verwachten.

Meer informatie over Suzi en haar werkzaamheden? Neem dan een kijkje op haar website.

written by

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.