2-Kleine-Kleutertjes

Als je zelf kinderen hebt, wordt je dagelijks getrakteerd op de meest uiteenlopende kinderliedjes. Of je het nou leuk vindt of niet, die kleintjes kunnen er in ieder geval nooit genoeg van krijgen! Dat bracht Jan Smit op het volgende idee… Met drie proefkonijntjes in huis begonnen ze aan hun ‘2 KLEINE KLEUTERTJES’ avontuur. Het toeval wil dat zijn eigen lieftallige zusje, lievelingstante van de kids én vliegende oppaas Monique ook nog eens goed kan zingen! Reden des te meer om aan de slag te gaan. De nieuwe liedjes zijn vooral vrolijk, leerzaam en eigentijds. Hopelijk kunnen de ouders hier ook nooit genoeg van krijgen… 😉

Met de volgende titels worden wij verblijdt als wij het boek binnen krijgen.

1. Aardappels Met Chocola
  2. Knuffelbeer
  3. Lente
  4. Wat Doet Een Eendje
  5. Dagenlied
  6. Zomer
  7. Allemaal Druppeltjes Water
  8. Spinnetje
  9. Herfst
  10. Wis Je Dat Een Visje
  11. Helikopter
  12. Winter
  13. De Fruitboot
  14. Speeltuin
  15. 10 Olifantjes

De liedjes en de deuntjes zijn heel vrolijk. Als ik niet al vrolijk was, dan zou ik dat spontaan geworden zijn.

2 Kleine Kleutertjes is hier zeer goed ontvangen. De oudste zingt de liedjes inmiddels mee (en dat na één keer luisteren!) en de jongste van net één deint al heerlijk mee op de muziek. Wat mij opviel aan het liedje “Helikopter” is dat het begin heel erg lijkt op het liedje “Helikopter” die wij van vroeger allemaal kennen. Ik vond dit zelf erg leuk en herkenbaar, maar tegelijkertijd heel verrassend.

Wat heel mooi is aan de liedjes is dat ze heel goed blijven hangen. Het is nu – op het moment dat ik deze recensie schrijf – ruim drie uur geleden en “10 Olifantjes” galmt nog steeds na in mijn hoofd. Ik betrap mezelf erop dat ik het in mezelf nog steeds aan het neuriën ben. Daarnaast hebben de liedjes ook een educatief karakter. Ze leren hoeveel dagen er in de week zitten en hoe ze heten, over delen,  maar ook over de jaargetijden. De mooie tekeningen die gebruikt zijn, horen ook écht bij de liedjes. Dat maakt het nóg leuker om ook het boek erbij te pakken als de cd aan staat.
Het lettertype dat gebruikt is, maakt dat het voor kinderen ook makkelijk te lezen is, dus ook goed te gebruiken als leren – lezen – boek.

Ik ben dan ook zeer te spreken over dit mooie liedjesboek. Is eens wat anders dan al die ouderwetse liedjes, waarvan (volgens mij) bijna geen enkele papa en mama van nu de volledige tekst nog weet. Althans niet van alle liedjes.
Kortom, een cd (en boek) die naar mijn mening in ieder huishouden met kleine kinderen thuishoort.

Uitgever: Votown Records/ Groothandel – Bertus
ISBN/EAN: 878456021679