alice

In 2015 is het 150 jaar geleden dat de eerste druk van Alice in Wonderland van de persen rolde. Inmiddels is het boek niet meer weg te denken uit de wereldliteratuur. Het memorabele jubileum was aanleiding om De avonturen van Alice in Wonderland en in Spiegelland, met de toegankelijke, veelgeprezen vertaling van Sofia Engelsman, opnieuw te laten illustreren. En wie zou dat beter kunnen dan Gouden Penseelwinnares Floor Rieder? Zij heeft grote indruk gemaakt met haar illustraties voor het veelvuldig bekroonde Het raadsel van alles wat leeft. Floor weet een nieuwe, geestige en tijdloze Alice te scheppen, die je meteen in je hart sluit.

alice2

Over het wonderlijke, geniale verhaal van Alice in Wonderland en Alice in Spiegelland hoef ik natuurlijk niet meer uit te wijden. Sowieso is het zo’n verhaal dat iedereen in zijn leven tenminste één keer gelezen moet hebben (ik intussen wel 50 keer). En dan heb ik het natuurlijk over de eerste en oorspronkelijke versie van Lewis Carroll, niet de slappe Disney versie.

Dan eerst over de uitvoering van het boek en dat is kort gezegd: prachtig! Het is een hardcover versie en ontzettend origineel aangepakt. Het boek is alleen al een droom om naar te kijken. Goed gevonden is ook dat de ene kant van het boek het ‘Alice in Wonderland’ verhaal is, met zijn eigen covertekening, en dan draai je het boek om en blijkt de achterflap de cover te zijn van het verhaal ‘Alice in Spiegelland’ (zelfs de titel is in spiegelbeeld!). Dus buiten het feit dat het een uniek verhaal is, een one-of-a-kind, is de uitvoering en design van het boek idem dito.

alice5

Ook de vertaalster heeft puik werk geleverd, want laten we eerlijk zijn: het is een van de moeilijkste verhalen uit de geschiedenis om te vertalen. Ze heeft de geest en de fantasie van het verhaal, de nonsens en de diepe lagen perfect begrepen en omgezet in een vlotlezende vertaling. Uitstekend werk!

alice4

En de illustraties! Nog zo’n pareltje. Ik heb een grote collectie ‘Alice in Wonderland’ boeken, fervent verzamelaar die ik ben, in alle maten, talen en soorten, en dus ook met hun eigen illustraties. Wel, ik was compleet overdonderd en enorm onder de indruk van de illustraties van Floor Rieder. Op hun eigen aparte manier, een vleugje hedendaags vermengd met een ouderwetse, tijdloze en beetje Oosterse-art nouveau touch, passen ze wonderbaarlijk goed bij het verhaal en zijn ze er absoluut een meerwaarde voor. Strak, sfeervol en een tikkeltje eigenaardig: fantastisch gewoon!

Ik ben nogal kritisch over nieuwe Alice uitgaven (aangezien ik er al zo’n honderdtal heb), maar deze uitgave is een collectors item, een boek dat in geen enkele boekenkast mag ontbreken, laat staan in een Alice boekenkast; een aanwinst uit de duizend!

Een dikke pluim voor de uitgever, de vertaalster en de illustratrice!

alice3

Uitgever: Gottmer Uitgevers Groep