degoudenlelie

Sydney is een alchemist. Al honderden jaren lang beschermen de alchemisten de grenzen tussen de mensen en de vampieren. Maar door haar band met de vampieren Jill, Eddie en Adrian begint Sydney te twijfelen aan haar geloof in de alchemisten en haar familie. Haar loyaliteit wordt op de proef gesteld als een schokkend geheim de wereld van de vampieren uiteen lijkt te scheuren. Moet zij trouw blijven aan de principes en regels waar zij mee is opgegroeid of moet zij haar instinct vertrouwen?

Waar de Academicus Vampyrus-serie eindigde, begint De Alchemisten. Richelle Mead vertelt met deze serie een geheel nieuw verhaal over de wereld van Rose en Dimitri, maar nu vanuit het perspectief van een alchemist.Lang leve de zondagen, want die geven me de kans om een boek in een dag uit te lezen. Ik wist dat ik die tijd nodig zou hebben, want een boek van Richelle Mead leg je niet na een aantal pagina’s aan de kant, dat is onmogelijk.

Typisch aan Meads verhaalopbouw is dat de eerste helft van het boek gaat over de persoonlijke verwikkelingen van de hoofdpersonages. Jill, moroi en van Koninklijken bloede, heeft een menselijk vriendje, maar realiseert zich dat deze relatie ooit beëindigd zal moeten worden. Eddie, dhampier en Jills persoonlijke lijfwacht, probeert zijn gevoelens voor Jill te negeren, maar slaagt daar niet altijd in. En Sydney verbaast zich door te daten met een jongen die net zo logisch denkend en intelligent is als zij, maar verder lukt het haar niet om gevoelens voor hem te krijgen. En dan is er natuurlijk Adrian, een van mijn favoriete personages, omdat hij met al zijn tekortkomingen toch een hart van goud heeft. Ondanks dat hij een moroi is, kan Sydney hem niet altijd weerstaan en dat brengt haar danig in de war. Het druist in tegen alles waar ze in gelooft. Het lijkt of dit boek alleen maar over romantiek en liefde gaat, maar niets is minder waar.

Sydney leert, met tegenzin, meer over magische rituelen en spreuken. Het blijkt dat ze er meer dan een natuurlijke aanleg voor heeft. De auteur brengt ook dit aspect geloofwaardig en interessant. Bovendien maken het wankelen van haar rotsvaste overtuigingen, de twijfels die Sydney continu ervaart, van haar een realistisch en boeiend personage.
Juist door allerlei andere ‘dagelijkse’ zaken te vermengen met het bovennatuurlijke, weet de auteur de aandacht van de lezer continu vast te houden. Je blijft je afvragen wat er nu weer zal gebeuren, hoe zowel de externe als persoonlijke gebeurtenissen zich verder zullen ontwikkelen. Je voelt je al gauw deel van die bizarre ‘familie’.

Wanneer Sonya echter verdwijnt, vermoeden ze dat er een groep vampierjagers aan het werk is. Een groep die blijkbaar verwant is aan de alchemisten, maar er gruwelijke praktijken op na houdt. Alles wijst er op dat het niet eenvoudig zal zijn om Sonya te redden.

Wanneer ik een boek uit deze serie in handen krijg, laat ik alles vallen en kan ik niet anders dan het zo snel mogelijk uitlezen. Volgend jaar verschijnt de eerste verfilming van de Academicus Vampyrus serie en ik kan niet wachten om deze te zien. Als de film ook maar de helft zo goed is als de boeken verwacht ik er veel van.
Rustig opgebouwde spanning, vlotte schrijfstijl, reuzeleuke personages, magie, mysterie en een vleugje humor, en dit alles realistisch gebracht. Richelle Mead heeft in mijn ogen een van de boeiendste, origineelste vampierseries ooit geschreven.
Sterke aanrader!!!

Uitgeverij: Moon (Dutch Media Uitgevers)
ISBN: 9789048818617