de-onderkoning-van-indie

In het voorjaar van 1947 lopen de spanningen tussen Nederland en de jonge Republik Indonesia ongekend hoog op. Een groep verontruste vaderlanders ontwikkelt in het diepste geheim plannen om Nederlands-Indië te behouden en een oorlog te voorkomen. Vanuit Batavia arriveert de Nederlandse communist Henry Meertens in Den Haag, met een fortuin aan gestolen juwelen. Zijn missie: een huurlingenleger op poten zetten om de macht in Indië over te nemen en er een communistisch regime te vestigen voordat Nederland aanvalt.

Wanneer een geheim agent uit Indië in Den Haag spoorloos verdwijnt, besluit vicepremier Willem Drees actie te ondernemen. Voormalig inlichtingenofficier Arnie Springer krijgt een gecodeerd morsebericht te horen waarin sprake is van iemand die ‘de onderkoning’ wordt genoemd. Een stripteasedanseres in een louche Amsterdamse nachtclub brengt Springer op het spoor van Meertens en een schimmige wapenhandelaar met de schuilnaam Ali Baba. In een zenuwslopende race tegen de klok moet Springer een samenzwering met wereldwijde repercussies zien te voorkomen.

Zoals bij elke thriller van Tomas Ross vraag je je af wat waarheid is en wat fictie.
Zo ook bij De onderkoning van Indië dat deel twee is uit de spannende drieluik over het tot zelfbestuur brengen van een kolonie. Al tientallen jaren gaat het gerucht dat de in 2004 overleden Prins Bernard betrokken zou zijn geweest bij een machtsovername in Nederlands-Indië en wanneer je De onderkoning van Indië leest kun je niet anders dan je afvragen of dat gerucht misschien toch wat waarheid bevat.
Dat zegt natuurlijk genoeg over de schrijfcapaciteiten van Tomas Ross. Het constante wantrouwen, niet gehinderd door de positie van welke hooggeplaatste figuur dan ook, sijpelt venijnig door het hele verhaal. Daarnaast neemt Ross zowel in deel één, Van de doden niet dan goeds, als in De onderkoning van Indië je niet alleen mee naar het toenmalige Indië, maar ook naar onder andere een Den Haag en Amsterdam van vlak na de oorlog. Naar de auto’s, fietsen, trams en gewoonten uit die tijd. Naar straten die tegenwoordig een andere naam hebben en soms niet eens meer bestaan, maar zo levendig beschreven worden dat je het gevoel hebt er zelf rond te lopen. Met enkele rake pennenstreken schetst Tomas Ross het pension Roemah Oentoeng dat Arnie Springer aan zijn geweldig kokende tante Pim heeft overgedaan en waar je watertandend leest wat er gegeten wordt.
Arnie Springer komt als voormalig geheim agent soms wat naïef over, maar dat is tegelijkertijd zijn kracht. Ik gun hem dat hij in deel drie wat meer mag genieten van de liefde en van zijn klarinet. Hoewel Ronnie Gunawan, de vriend van Arnie, meer door anderen wordt beschreven dan dat hij zelf in het verhaal acteert, zie ik hem zó voor me. Datzelfde geldt voor Willem Drees. Met één geweldige zin: “Ik hoop niet dat we koffie van gisteren krijgen” zet Ross de zuinige heer en mevrouw Drees neer.

De onderkoning van Indië is net als deel één, een geloofwaardig en filmisch geschreven verhaal. Ik kijk uit naar deel drie.

Uitgeverij: Cargo
ISBN: 9789023426653
Pagina’s: 395
Prijs: € 19,99

written by

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.