drsleep

Stephen King wilde wel eens zien wat er van Danny Torrance uit De Shining terecht was gekomen en schreef daarom Dr. Sleep, als een vervolg op De Shining. Danny is een van die mensen die zeggen dat ze nooit als hun vader zullen worden. Maar natuurlijk is de inmiddels veertigjarige Danny net zo verslaafd aan drank als zijn vader Jack ooit was.

En wat voor werk zou Danny doen, vroeg King zich af? Hij besluit hem te laten werken in een hospice omdat Danny met zijn gave – de shining – stervenden kan bijstaan als ze de grens van leven naar dood overgaan. Ze noemen hem Dr. Sleep…Danny Torrance werkt in een hospice waar hij zijn speciale talenten gebruikt om de stervenden te helpen. Hij ontmoet een jong meisje dat begiftigd is met een bijzondere gave. Samen vechten ze tegen het grote kwaad die de ‘Ware Knoop’ heet, wezens die zich voordoen als bejaarden die in campers rondtoeren en leven van de energie die van stervende kinderen vrijkomt.

De grootmeester van horror is helemaal terug van weggeweest! Ik las dat hij hoopte de oude fans van zijn eerste horrorboeken weer voor zich te winnen, maar dat hij het een bijna onmogelijke opgave vond om in deze tijd van vele horrorboeken en -films nog iets engs te creëren. Toch – en ik mag mij tot zijn eerste fans rekenen – vind ik dat hij er goed in geslaagd is.
Oude fans zullen weer smullen, maar verwacht er toch niet hetzelfde niveau van huiveren bij als met The Shining. Aan nieuwe King-lezers is het misschien aan te bevelen om eerst The Shining te lezen of de film te bekijken, kwestie van iets meer achtergrondinformatie te hebben, maar het is zeker geen vereiste. Indien je het toch doet, houd dan wel in het achterhoofd dat dit vervolg veel eigentijdser is en, hoewel iets minder huiveringwekkend, even spannend.
Je kunt het eerder onder het genre bovennatuurlijke thriller met een held klasseren, dan pure horror, wat het dan wel voor een breder publiek geschikt maakt. Maar het is veel meer dan dat.
Het zou geen Kingverhaal zijn als er niet ook sterke personages met een lading gescheurde achtergronden en innerlijke gevechten in zou zitten. Die psychologische diepte-inzichten dragen de eerste helft van het boek bijzonder goed. Daarna neigt het verhaal een beetje in te zakken, maar geef niet op, want het wordt weer beter.
De ‘Ware Knoop’ is een van de huiveringwekkendste kwaden die ik in lange tijd in een boek tegenkwam. De rillingen lopen me nog steeds over de rug. Ze zien er zo normaal uit, zo alledaags en dat is juist wat hen zo gruwelijk maakt. Niks geen monsters met tentakels of vlijmscherpe tanden, maar bejaarden in campers. Ik zal nooit meer op dezelfde manier naar ze kijken. Geniaal gevonden van King!
Het zal wel moeilijk wezen voor een auteur die al zoveel gepubliceerd heeft om nog steeds hoogwaardige romans af te leveren. Wel, gefeliciteerd Mr. King, ik heb weer intens van dit boek genoten. De grootmeester is nog lang niet uitverteld!

ISBN: 9789024563944
Uitgeverij: Luitingh-Sijthoff
Pagina’s: 568