not-dead-yet

‘Misschien ben je fan of misschien ben je gewoon nieuwsgierig naar die irritante kerel die de afgelopen dertig jaar telkens maar opdook in de hitlijsten…
Wat het ook is, veel leesplezier.’

Wie had ooit kunnen denken dat het kinderdrumstel dat Phil Collins van Santa Claus op driejarige leeftijd kreeg, zoveel impact zou hebben op een kleine jongen.
Phil Collins vertelt in Not dead yet over zijn fantastische en heel lange carrière als acteur,  als drummer en als leadzanger, maar hij doet ook uit de doeken hoe hij was als solo-artiest, als producer en als echtgenoot en vader. Hij doet dat op een uitermate toegankelijke manier, neemt zichzelf, zoals een echte Engelsman betaamt meermalen op de hak, maar hij is ook niet te beroerd om over zijn donkere periodes te vertellen. Juist die periodes geven een intiem inkijkje in het privéleven van deze wereldster. Periodes die gekenmerkt worden door heel veel drankmisbruik en vaak diepe eenzaamheid.
Not dead yet leest gemakkelijk weg, zit vol humor en laat de lezer zien wat een verlegen, onschuldige, trouwe en klungelige jongen Phil rond zijn 19e jaar was.
Lang heeft Phil Collins gedacht dat zijn muziekcarrière hem eigenlijk alleen maar is overkomen. Samen met zijn jeugdvriend Ronnie Caryl richt hij een bluesrockbandje op. Dat was tenminste het idee. In de praktijk uitte zich dat in een bluesrockduo. Hun dagen bestonden uit heel veel repetities en heel weinig optredens. Tot Phil een advertentie in The Melody Maker zag staan. Genesis zocht een 12-snarige gitarist en een drummer. Meteen belde Phil zijn beste vriend Ronnie en hoewel die weinig tot geen ervaring had met een 12-snarige gitaar, ging hij toch mee op auditie. Alleen Phil werd aangenomen. We weten allemaal waarom.
Na vele successen hield de zanger van Genesis ermee op en moest men op zoek naar een nieuwe leadzanger. Er werden heel wat audities gedaan, maar het werd uiteindelijk Phil en ook daarvan weet de fan wel de reden.
Ondanks al die successen, later ook nog als solo artiest, is Phil niet happy. Hij stort zich in de drank en doet dingen waarmee hij keer op keer zijn relaties verknalt en waar hij pas veel later spijt van heeft. Eerlijk als hij is, schroomt hij niet een verongelijkte uitspraak van hem uit die tijd op te schrijven: “Rod Stewart neukt lukraak in het rond, aan één stuk door, en dan is het gewoon Rod die zichzelf is. Mick Jagger doet het, en ja natuurlijk doet hij dat, hij is Mick. Phil Collins doet het, en wat een klootzak.”
Wanneer hij behoorlijk wat lichamelijke ongemakkelijk krijg en hij daardoor veel minder kan drummen, is hij eindelijk veel thuis. Niet dat hij daar blij mee is, hij drinkt zich dagelijks een ontzettend stuk in zijn kraag.
En toch zal hij uiteindelijk boven zichzelf uitstijgen.

Not dead yet is een geweldig verhaal over een geweldige artiest waar je al lezende steeds meer bewondering voor krijgt. Niet alleen voor de muzikant, maar zeker ook voor de mens.
Not dead yet is een absolute must voor iedere Phil Collins fan!