slaves

Het jaar 2558. Raven is een opstandige laatstejaarsleerlinge aan een Delicatus Slavenschool. Delicatusslaven leven niet lang. Hun einde is meestal gruwelijk. Raven is voorbestemd om te worden overgeleverd aan de willekeur van haar toekomstige meester. Als ze aan de machtige Genoot Ghassan Aboud wordt verkocht, lijkt ze aan haar lot te kunnen ontsnappen. Tot Ghassan wordt vermoord en Raven als schuldige wordt aangewezen. Raven belandt in een wespennest van intriges, waarin ze alles op alles moet zetten om te overleven.

Raven zit in haar laatste jaar op de Delicatus Slavenschool in Stadsdeel acht. Als ze haar school goed afrondt zal ze een Delicatus zijn, een hogere status kun je als slaaf niet bereiken en misschien heeft ze dan het “geluk” slaaf te mogen worden van een van de Genoten. De wereldbevolking in 2558 bestaat uit slaven, Vrijen en Genoten. Vooral Genoten zijn machtig, ze zijn rijk en kunnen zich daardoor van alles permitteren. Willen zij een slaaf die zich dient te gedragen als een waakhond, inclusief blaffen, dan is er niemand die daar over klaagt. Slaven mishandelen en vermoorden vindt regelmatig plaats.
Raven vertrouwt maar twee mensen op school: de castraat Castro en Adaline. Adaline die haar beste vriendin is, staat op het punt verkocht te worden tijdens de Delicatus Lenteveiling en daar wil Raven bij zijn. Het punt is alleen dat ze straf heeft en in een dwangbuis is opgesloten in een vochtige cel. Ze wil dolgraag Adeline gedag zeggen en bedanken voor alle preken en goede raad die ze haar gaf. Maar de enige die haar uit haar dwangbuis en cel kan halen is Cym, de ijskoude directrice van de Delicatus Slavenschool. Of haar zoon, Seamus. Seamus is een Vrije en hoewel hij als Opzichter klasse Y een heel lage status heeft, hoopt hij ooit genoeg promotie te zullen maken om Raven te kunnen kopen. Want hij is hopeloos verliefd op haar. Aan de ene kant probeert hij Raven te beschermen door haar cijferlijsten te vervalsen en aan de andere kant straft hij haar om haar te dwingen hem leuk te vinden. Wanneer Raven zegt dat ze hem niet kan uitstaan en ze hem een sukkel noemt voordat ze hem ook nog eens in zijn hand bijt, hoort ze hem mompelen dat ze daar spijt van zal krijgen.
En dat is nog maar het begin!

Slaves Raven 1 is een weergaloos spannend en ontroerend mooi verhaal. Raven is een indrukwekkend goed neergezet personage waar je onmiddellijk, vanaf de eerste pagina alleen maar sympathie en later ook ontzag voor kunt opbrengen.
De sfeerbeelden die Miriam Borgermans door het hele verhaal oproept, maar vooral wanneer Raven alleen moet zien te overleven (en meer zeg ik niet, dat zou zonde zijn!) zijn boeiend, interessant en vragen om meer, meer en nog meer.
Elk hoofdstuk begint met een bericht van S, waarvan je als lezer eerst nog niet weet wie dat is en ook begrijp je (nog) niet wat de bedoeling is van de citaten die boven elk hoofdstuk staan.
Slaves Raven 1 leest als een trein en voordat je het weet is het uren later en heb je dit eerste deel uit. Verdorie! Ik zal moeten afkicken want wanneer je eenmaal begint aan Slaves Raven 1 zul je ontdekken dat het verhaal uitermate verslavend is. Ik wil boek 2. Nu!

Uitgeverij: Clavis
ISBN: 9789044828689
Pagina’s: 488