Vrolijke, vrolijke vrienden9789401425698

Ik zou mijn vaders leven nooit overnemen, om de dooie dood zou ik niet in datzelfde miezerige bureau terechtkomen waar hij samen met zijn schijndode collega’s de dagen tot zijn pensioen zat af te tellen. Voor mij geen decor van grimmige, metalen wandkasten, volgestouwd met classeurs die uitpuilen van de nutteloze statistieken, zorgvuldig opgetekend ter onderbouwing van Het Grote Niets. Wel verdomme, ik kan inderdaad met enige trots van de daken schreeuwen dat ik niet in datzelfde klotekamertje terechtgekomen ben. Ik zit namelijk twee etages hoger.

Vrolijke, vrolijke vrienden vertelt op een onweerstaanbaar grappige, maar tegelijk vlijmscherpe manier hoe één middag strafstudie een sneeuwbaleffect van onafwendbare gebeurtenissen in gang zet. Wat begint als een onschuldige zomer met iets te veel kwajongensstreken, zal het leven van vier vrienden jaren later voor altijd veranderen.
Terwijl je nog zit te grinniken om de banaliteit van het dagelijkse leven, sleurt Dimitri Verbelen je onverbiddelijk mee de afgrond in.

Het verhaal begint met een overpeinzing van de ik-figuur. Nee, het begint met een stukje songtekst. Later blijkt dat elk hoofdstuk met een stukje songtekst begint van velerlei artiesten.
Daarna begint de overpeinzing en ben je meteen in het verhaal getrokken. Niet dat er in eerste instantie zo ontzettend veel gebeurt, maar de manier waarop Dimitri Verbelen met taal omgaat is geweldig. Hij is een ware taalkunstenaar. Zijn beeldspraken zijn ongeëvenaard en zijn lange, ademloze zinnen houden je vast. Bijvoorbeeld: Verder negeren is struisvogeliaans in het kwadraat. Of zomaar een prachtige zin: Toegegeven, die motor heb ik uiteindelijk gekocht en ik ben er voorlopig nog niet mee op mijn gezicht gegaan, hoewel de eerlijkheid me gebiedt te bekennen dat voorgaande vooral te danken is aan het feit dat ik er minder kilometers mee afleg dan de gemiddelde rusthuisbewoner met zijn looprekje.
Verbelen hanteert een vileine pen die dan weer hilarisch, dan weer pijnlijk eerlijk is, maar altijd scherp. In het eerste hoofdstuk laat hij ons kennismaken met de ik-figuur en ondanks (of misschien wel dankzij) de eenzaamheid die nergens specifiek benoemd wordt, maar tussen elke regel, wat zeg ik, tussen alle woorden door te lezen is, betrap je jezelf erop dat je zit te glimlachen of ronduit te schateren. De beschrijving van de huiselijke omstandigheden van de ik-figuur (waarin de lezer ook kennismaakt met de ouders, zus en zwager) nemen een aantal hoofdstukken in beslag. Pas in hoofdstuk vijf worden de schooljaren geïntroduceerd en vanaf hoofdstuk zes de vrienden. Dimitri Verbelen heeft een onovertroffen talent voor het ingetogen, dolkomisch beschrijven van ogenschijnlijk alledaagse ervaringen.
Toch bekroop mij ergens halverwege het verhaal een  beetje ongemakkelijk gevoel. Het verhaal zou toch niet alleen maar bestaan uit deze (weliswaar schitterend geformuleerde maar daarmee niet minder) komische zinnen? Ik betrapte me op de gedachte: wanneer wordt het wat minder luchtig en wat meer serieus? Ik had het nog niet gedacht of de serieusheid sloeg, ook nu weer, prachtig ingetogen toe. Dat zo’n klein voorval uit de middelbare schooltijd (nee, ik ga niet zeggen wat, dan vertel ik teveel) zo lang kan dooretteren. Als lezer heb je niet meteen door om welk voorval het gaat, want er gebeuren er meerdere. Pas wanneer de vier vrienden volwassen zijn, ontstaat er een situatie die jou als lezer een heel ongemakkelijk gevoel geeft en een beetje sneller kloppend hart omdat je voelt dat er iets ergs staat te gebeuren. Iets ergs dat als zaadje in de jeugdjaren geplant is. En dan weet je precies welk zaadje.

Dimitri Verbelen is schrijver, ‘omdat het hem aan talent ontbreekt om gitaar te spelen’. Hij is de man achter de populaire Facebookpagina ‘Vrolijk relativerende liga ter bestrijding van azijnpis en verzuring’.
Vrolijke, vrolijke vrienden is zijn eerste roman.

ISBN: 9789401425698
Pagina’s: 271