Auteur Dick van Zijderveld is beslist geen nieuwkomer in de schrijverswereld. In 2009 debuteerde hij met zijn eerste verhalenbundel Late lente, gevolgd door zijn eerste roman Achterhaald verleden (2014), de verhalenbundel Een jonge vrouw uit Vierhouten (2017) en de magisch-realistische roman Doedelzakspel. Tussendoor leverde Dick diverse bijdragen aan bundels en publicaties. In juni 2025 is zijn nieuwste roman Wals van verwondering verschenen.
Wie is Dick van Zijderveld, de schrijver achter Wals van verwondering?
Iemand met grote belangstelling voor literatuur, als spiegel van een bepaalde tijd én als verstrooiing. Daarnaast met een brede belangstelling voor o.a. taal, spiritualiteit en de Keltische cultuur.
Heeft het schrijven jou van kleins af aan in het bloed gezeten of is het iets wat je op latere leeftijd pas hebt ontdekt?
Ja, ik ben altijd geboeid geweest door verhalen. Als kind schreef ik al graag opstellen op school, en korte verhaaltjes thuis. Op de middelbare school vond ik het schrijven van een opstel meestal een van de leukste activiteiten. Ik schreef ook in de schoolkrant. Tijdens mijn studie en in mijn werk erna, behoorde het schrijven van „papers” en scripties, en later ook onderzoeksverslagen, meestal tot de mij het meest boeiende activiteiten.
Waar heb je de inspiratie voor Wals van verwondering uit gehaald, wie of wat heeft je op het idee gebracht?
Geen idee eigenlijk. Nou ja, het achterliggende thema, namelijk dat er meer is dan de dagelijkse meetbare realiteit, is een onderwerp dat mij vaak bezighoudt. Maar wat mij nu specifiek inspireerde om deze roman te schrijven, is niet zo te zeggen. Het is een bepaalde boodschap, in fantasie verpakt (of andersom), flarden van herinneringen aan gebeurtenissen.
Een aantal van jouw boeken heeft een magisch-realistische karakter, wat fascineert jou aan dit gebeuren?
Magisch realisme betekent voor mij dat achter de alledaagse werkelijk een diepere laag ligt, of tenminste zou kunnen, liggen. Dat geeft ook een zekere vrijheid bij het schrijven.
Zijn jouw boeken helemaal fictie of heb je wellicht ook iets van je eigen ervaringen erin verweven?
Volgens mij is een roman een combinatie van fictie en werkelijkheid. Een verhaal of een thema komt op, en biedt soms mogelijkheden voor een roman. Het thema bestaat, de uitwerking is meestal grotendeels fictie. Maar altijd zullen onontkoombaar persoonlijke ervaringen, in grotere of kleinere mate een rol spelen. Vaak zonder dat de personages of situaties per se één op één herkenbaar zijn overigens.
Wat hoop je dat Wals van verwondering overbrengt, en wellicht teweeg kan brengen?
In de eerste plaats hoop ik dat de lezer plezier beleeft aan het boek. Misschien prikkelt het hem of haar om na te denken over het bestaan van het toeval en van zinvolle niet logische verbanden. En ten slotte hoop ik dat de lezer ook weer geniet van onze mooie taal.
Je hebt inmiddels al meerdere boeken geschreven, welke is je eigen favoriet?
Dat is niet te zeggen. Op het ogenblik is natuurlijk Wals van verwondering favoriet, maar bijna elk verhaal (of roman) is mij lief, om de inhoud, om de persoonlijke associaties, of wat dan ook.
Is er een auteur wiens werk je graag leest en waarom?
Verschillende auteurs. In de eerste plaats wellicht Hubert Lampo. Door zijn boeken heb ik bewuster „leren kijken”, en geleerd dat schrijven verder kan gaan dan een beschrijving van het „dagelijks realisme”. Verder lees ik bijvoorbeeld graag werk van Arthur Japin en Thomas Rosenboom. Delia Owens (Daar waar de rivierkreeften zingen) is een recente ontdekking in de Engelstalige literatuur. Van de oudere schrijvers lees ik graag werk van Hella Haasse en Max Dendermonde; van de Engelse literatuur Aldous Huxley en John Fowles.
Zijn jouw dagen enkel gevuld met schrijven of heb je daarnaast andere bezigheden?
Nee, geenszins. In eerste plaats geef ik graag veel aandacht aan mijn echtgenote en twee dochters. Ik lees ook veel, vaak ook op spiritueel gebied, en probeer me te verdiepen in de Keltische cultuur. Daarnaast maken we regelmatig wandelingen door de natuur (of wat onze cultuur daarvan overgelaten heeft.)
Tot slot, kunnen wij in de toekomst meer literair werk van jou verwachten, en wordt dat dan weer een roman of wellicht iets in een ander genre?
Ik ben zeker niet van plan om te stoppen met schrijven. Maar je weet nooit wat de toekomst brengt. Ik heb altijd wel ideeën. Zo denk ik onder meer over een novelle of roman die speelt in een wereld waarin een klimatologische catastrofe al heeft plaatsgevonden. Ik denk dat in zo’n verhaal het magisch-realistische element een rol zal blijven spelen.
Kijk voor meer informatie over Dick van Zijderveld en een aantal korte verhalen op: https://dickvanzijderveld.nl/
Of bestel Wals van verwondering via onderstaande link: