De wees Anna Maria mag dan geen naam, bezit of familie hebben, maar ze heeft talent én ambitie. Haar hoop is gevestigd op haar vioolleraar, Antonio Vivaldi. Het duurt niet lang voor ze zijn sterpupil is. Maar het najagen van die ambitie zal alles wat ze liefheeft op de proef stellen. Vooral wanneer duidelijk wordt dat haar leraar Anna weliswaar zal leren wat hij weet – maar niet zonder iets terug te vragen…

Geïnspireerd op het waargebeurde verhaal van Anna Maria della Pietà, een Venetiaans weesmeisje dat niet alleen Vivaldi’s beste leerling, maar ook zijn muze werd.

Het in 1696 bij het Luik van Ospedale Della Piëta afgegeven meisje, hebben ze tot Anna Maria Della Piëta gedoopt. Ze heeft helemaal niks, geen familie of geen naam, maar ze heeft wel ontzettend veel talent én ambitie. Het enige ‘bezit’ dat ze heeft is een brief met twee helften van een kaart. Anna Maria voelt dat ze voor grootheden in de wieg is gelegd en visualiseert dagelijks haar succes. Ze speelt instrument na instrument, maar geen van hen lijkt haar de kleuren te brengen die ze hoort, ziet en voelt… tótdat ze een viool bespeeld hoort worden. Ze maakt de beslissing om stiekem de viool ter hand te nemen, maar wordt betrapt door de eigenaar. Anna Maria denkt dat ze diep in de penarie zit, maar niets is minder waar. Ze krijgt sindsdien les van Vivaldi, een van de groten der aarde. Wanneer ze door haar talent mag spelen voor gouverneur Lorenzo Ciuvan en zijn entourage die bestaat uit onder andere de  Marcini’s, een van de rijkste familie van Venetië, en die háár toeklappen, weet ze dat ze is gearriveerd. Niemand minder dan de grootheid Vivaldi wil haar als zijn pupil, maar dat alleen blijft ze niet, ze wordt ook zijn muze. Anna Maria doet er alles aan om te worden wie ze altijd voor zich heeft gezien, een grootheid op het podium. Maar daarvoor gaat ze grenzen over die ze anders nooit had over gestoken. Ze lijd verliezen die ze nooit voor mogelijk heeft gehouden en daar zal ze zich de rest van haar bestaan in moeten schikken.

Als moeder van twee prachtige kinderen is het begin van dit verhaal echt wel even slikken. Het is prachtig geschreven, maar om de eerste levensdagen van de kleine Anna Maria te lezen is heftig. Het is heel beeldend geschreven en de letters haken je meteen vast in het prachtige Italië (waar ik zo van hou). Dit verhaal spreekt je emotie aan en je voelt, ziet en proeft het verhaal. Dit is niet zomaar een verhaal, dit is een verhaal over een verloren meisje die haar wereld in kleuren ziet, en dan vooral haar muziekwereld op de viool. Het is werkelijk prachtig geschreven, en ik heb met ingehouden adem, vol liefde en met grote ogen met Anna Maria en haar leermeester Vivaldi meegeleefd. Anna Maria zuig je echt mee in haar wereld van gekleurde muziek, de manier van schrijven door Harriet is echt zo ontzettend meeslepend dat ik zelf ook bijna buiten adem raakt met passages als die je op bijvoorbeeld bladzijde 145/146 leest, Anna brengt je echt tot lagen waar je nog niet eerder bent geweest. Anna Maria heeft veel gehuild in het verhaal, maar op één moment huil je als lezer met haar mee. Omdat dit een ontzettend heftig moment is, en je aan álles voelt dat dit echt in en vanuit Anna Maria haar hart komt. Doordat je alles zo intens meeleeft, maar ook kunt kijken van een afstandje bereikte mij op ongeveer driekwart van het boek het gevoel van pure oneerlijkheid en onrecht, en was ik echt wel goed klaar met meneer Maestro himself. Dat je als schrijfster deze emotie kunt loskrijgen bij je lezer is echt wel onwijs knap, en ik prijs haar hiervoor. Wat een gigantisch Nederlands debuut, een debuut in meer dan trots op te zijn en een debuut dat met recht een must-have genoemd mag worden. Moeiteloos neemt Harriet je mee door haar wereld van gekleurde en zwevende klanken, achterbakse spelletjes, angsten en liefde. Deze historische fictie is er een die ik absoluut in mijn kast zal laten staan en haar er zó nu en dan weer bij te pakken, zo mooi vind ik haar. De feiten en fictie stromen zo naadloos in elkaar over, dat je niet weet waar Anna Maria eindigt en Harriet begint. Dat, samen met het feit dat ik nu ineens héél graag alles van Anna Maria wil gaan opzoeken, vind ik toch wel een prachtige prestatie voor het debuut van Harriet Constable. Zoals ik al noemde is dit het Nederlandse debuut van Harriet, en ik hoop van harte dat ze meer van dit soort prachtige verhalen voor ons mag schrijven.

Uitgeverij: A.W. Bruna
ISBN: 9789400517639
Pagina’s: 384
Prijs:€ 22,99

written by

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.