9789048821709_160

Wie er op het idee kwam om in hun oude, leegstaande schoolgebouw in te breken, weet niemand meer. Maar tijdens een nachtelijk eindexamenfeestje besluiten zeven jongeren nog één keer terug te gaan naar de school waar ze jarenlang op hebben gezeten, ze belanden in het pikdonkere theaterzaaltje. Wanneer blijkt dat de deur niet meer opengaat, dringt langzaam het besef door dat ze opgesloten zitten. Hun mobieltjes hebben geen bereik en ze hebben nauwelijks iets te eten en te drinken. Dan ontdekt een van hen camera’s in het zaaltje. Zijn ze met opzet opgesloten? En zo ja, wie zit erachter? En waarom?

De avond begint leuk, zeven vrienden gaan naar hun oude school en gaan in de theaterzaal zitten met drank, grappen en verhalen, maar wanneer Noah een verhaal gaat vertellen en Thijs dit absoluut niet wil slaat de sfeer om. Thijs en Noah beginnen te vechten en wanneer Julian Thijs letterlijk van Noah afschopt willen Thijs en Jasmijn naar huis omdat de sfeer compleet verpest is. Echter bij de deur aangekomen komen ze erachter dat ze er niet meer uit kunnen. Niemand heeft bereik met zijn mobiel en niemand weet hoe te ontsnappen uit de zaal. Bennie is na een nacht zijn roes uitslapen de eerste en de enige die een dappere poging doet er weg te komen, maar bij deze vruchtloze ‘reddingsactie’ loopt hij een akelige wond op en slaat de paniek toe. De avond erna vind Bennie ook nog eens een camera waardoor hij beseft dat deze opsluiting geen toeval kan zijn en geplant is, maar door wie en waarom?

Na deze ontdekking volgen de gebeurtenissen elkaar in rap tempo op. Wie degene is of zijn die dit in scène heb(ben) gezet blijft tot het eind onduidelijk en gruwelijk spannend.
Ontzettend spannend, vlot en gruwelijk zijn de eerste woorden die me in het hoofd schieten voor dit verhaal. De cover geeft de sfeer van het verhaal perfect weer, duister en heftig. Het zijn relatief korte hoofdstukken met elke keer een ander persoon en dus uit een ander perspectief gezien, dit werkt zowel bevorderend als soms verwarrend door het omschakelen naar een ander personage. Een verbluffend goede YA-thriller en een echte aanrader voor YA lezers.

ISBN: 9789048821709
206 pagina’s
Prijs: € 14,95