Mei 1945. De oorlog is voorbij, maar niet voor de zeventienjarige Antje Buursma. Als dochter van een hooggeplaatste NSB’er zit ze gevangen in Kamp Westerbork. Daar is ze geen mens meer, maar een nummer.

Honger. Treiterijen. Mishandeling. Antje vraagt zich af wat ze gedaan heeft om dit te verdienen. En misschien nog wel belangrijker: wat heeft haar vader in de oorlog misdaan?

Dit aangrijpende verhaal is gebaseerd op ware gebeurtenissen.

In 4328. Dochter van een zwarthemd is een boek wat gebaseerd is op het verhaal van de nu 94-jarige Antje Buursma. Antje is een jaar of twaalf als de oorlog begint. In die tijd wisten kinderen bar weinig. Ja, dat het oorlog was en Antje weet dat haar vader meevecht in die vreselijke oorlog. Hoewel Antje jong is krijgt ze vanuit de oorlog van alles mee. Ze ziet wat een impact de oorlog heeft. Dat haar vader een hooggeplaatste NSB’er is komt Antje later achter, want als de oorlog eindelijk voorbij is begint die voor Antje en haar moeder pas echt. Ze worden opgepakt en gevangengezet in kamp Westerbork. De Joden die tot dusver hier gevangen zaten door de Duitsers zijn bevrijd en worden bewakers, samen met de mensen uit het verzet. De rollen zijn omgedraaid en dat verloopt allesbehalve vriendelijk, om het op zijn zachts uit te drukken. De vader van Antje mag dan fout zijn geweest in de oorlog, haar moeder en Antje hadden hier geen rol in. Toch worden ook Antje en haar moeder zwaar gestraft. Er gebeuren vreselijke dingen. Zo worden de mensen uitgehongerd, getreiterd en zijn er vele mishandelingen. Antje snapt er weinig van. Hoe kunnen zij en haar moeder worden gestraft voor iets wat zij niet hebben gedaan? En op zo’n manier nog wel. De grote vraag die dan ook bij Antje door haar hoofd blijft malen is wat heeft haar vader, die inmiddels is overleden, gedaan dat men Antje en haar moeder zo verschrikkelijk veel pijn doen, letterlijk én figuurlijk?

Boeken over de oorlog zijn er in grote hoeveelheden en ik heb er veel, heel veel gelezen, maar nooit las ik een boek wat deze kant van de oorlog belicht. De meeste verhalen over de oorlog gaan over de joden vervolging, Hitler en dat soort dingen. Wat er na de oorlog gebeurde is in de doofpot blijven hangen. Tot dit boek van Bianca Mastenbroek. Met 4328. Dochter van een zwarthemd geeft ze mensen als Antje een stem. Dit boek is gebaseerd op Antje haar verleden, hier en daar wat afgevlakt en aangevuld, het is deels biografisch en deels fictie. Dat Bianca hier helemaal is ingedoken blijkt als je het verhaal leest. Op respectvolle maar soms rauwe wijze wordt Antje haar verhaal verteld. Dot boek geeft je weer een andere kijk op die vreselijke oorlog, want hoe er om werd (en soms nog wordt) gegaan met mensen (lees; familie) van mensen die fout waren in de oorlog is zeker zo fout te noemen. Wederom heeft Bianca een prachtig boekwerk gemaakt die je de geschiedenis mee in neemt je kijk op dingen helemaal veranderd. Een echte must read, eigenlijk voor iedereen!

Uitgeverij: De Vier Windstreken
ISBN: 9789051169102
352 pagina’s