Ademtocht - Adrie de Geus

Thomas Blankvoort is in veel opzichten een buitenbeentje. Hij voelt zich eenzaam en onbegrepen, zowel thuis als op school. Al heel jong verliest hij zijn moeder, zijn vader is een kille man, het gezin waarin hij opgroeit is bepaald geen warm bad en op school leert hij niet datgene wat er volgens hem echt toe doet.
Na een aanvaring met de rector wordt hij, vlak voor de eindexamens, van school gestuurd. Eerder opgelucht dan uit het veld geslagen wijkt hij uit naar Amsterdam, waar hij de warme zomer aanvankelijk in zorgeloze ledigheid doorbrengt.
Zijn leven krijgt echter een volkomen andere wending als hij in contact komt met de raadselachtige jazztrompettist Abel Bernstein. Voor het eerst voelt hij zich door iemand gezien en gewaardeerd. Als Bernstein in plaats van te komen opdagen voor een volgende ontmoeting spoorloos verdwijnt, begint Thomas aan een zoektocht zonder weerga.

Ademtocht is een fascinerende verkenning van de verhouding tussen leven, liefde en dood, een ode aan de bezieling en de magische kracht van muziek. Een onvervalste pageturner, die nog lang na lezing tot nadenken stemt over het wezen van de werkelijkheid.

In Ademtocht neemt de auteur je mee in het leven van Thomas, een jonge student. Thomas heeft weinig aansluiting en heeft over veel zaken zo zijn eigen mening. Die steekt hij niet onder stoelen of banken en dat levert hem een verwijdering van school op, vlak voor zijn examen. Thomas besluit school en het zwijgzame gezin waarin hij woont achter zich te laten. Eerst loopt Thomas wat met zijn ziel onder zijn arm, tot hij Abel Bernstein ontmoet. Abel nodigt Thomas uit om zijn jazz concert bij te wonen en trekt Thomas zo mee zijn eigen wereld in. Abel vertelt boeiend over zijn leven. Over de tweede wereld oorlog, zijn vrouw en dochtertje Liza die in handen viel van de beruchte Dr. Mengele. Abel weet Thomas zo te boeien met zijn verhalen dat Thomas zich dan pas realiseert wat het is om mensen écht dichtbij je te hebben. Wanneer hij op een gegeven moment met Abel heeft afgesproken komt deze niet opdagen, Thomas besluit op zoek te gaan naar Abel en begint aan zijn reis. Een reis die hem veel zal leren. Over het leven, maar vooral over zichzelf.

Ademtocht is een heerlijk dik boek met een verhaal om in te verdwalen. Het verhaal is vaak wonderlijk en erg detailvol geschreven. Soms is het opletten geblazen, want het boek zit vol verrassende wendingen die je van tevoren niet aan ziet komen. In het begin krijg je bijna medelijden met Thomas. Het zit ‘m bepaald niet mee en wanneer hij dan eindelijk iemand treft die hem echt lijkt te begrijpen laat deze hem in de steek… of toch niet?
Dat maakt Ademtocht tot een spannend boek op een speciale manier. Hoewel de schrijfwijze boeiend is, is het begin wat moeilijk. Eenmaal op weg in het boek wordt je door het verhaal gegrepen. De situaties waarin Thomas beland en de personen die zijn pad kruisen zetten aan tot nadenken wanneer je de diepere betekenis van het verhaal ziet. Door de eerder genoemde wendingen blijft het verhaal spannend en nodigt uit tot verder lezen omdat je graag wil weten hoe het afloopt met Thomas. Een prachtig boek wat heel wat fijne leesuren geeft, en je zelfs daarna nog lang bezig zal houden.

Uitgeverij: De Klimmende ster
ISBN: 9789082244199
332 pagina’s
Prijs: € 18,95

[bol_product_links block_id=”bol_57076bed32c3c_selected-products” products=”9200000056628095″ name=”Ademtocht – Arie de Geus” sub_id=”” link_color=”003399″ subtitle_color=”000000″ pricetype_color=”000000″ price_color=”CC3300″ deliverytime_color=”009900″ background_color=”FFFFFF” border_color=”D2D2D2″ width=”250″ cols=”1″ show_bol_logo=”undefined” show_price=”1″ show_rating=”1″ show_deliverytime=”1″ link_target=”1″ image_size=”1″ admin_preview=”1″]