Lang verzwegen verhalen rondom afstand en adoptie

Ze werden vernederd en weggestopt, ze kregen hun kind vaak niet te zien na de bevalling en werden geïnstrueerd om er nooit meer over te spreken; tussen 1956 en 1984 stonden vele duizenden vrouwen hun kind af ter adoptie. Na tientallen jaren hebben deze vrouwen besloten het stilzwijgen te doorbreken. Ze vertellen over hun jeugd, over de periode van hun zwangerschap en bevalling, maar ze beschrijven bovenal hoe de beslissing om, onder dwang, afstand te nemen van hun kind tot op de dag van vandaag hun leven beïnvloedt. In Afstandsmoeders belicht journalist Christel Don een verontrustend en vergeten hoofdstuk uit de Nederlandse geschiedenis, een hoofdstuk waarover niet langer gezwegen mag worden.

Afstandsmoeders verteld de verhalen van moeders die gedwongen hun kind af moesten staan ter adoptie. Veel van deze moeders waren ongehuwd en er werd door mensen uit hun omgeving bepaald dat zij niet voor hun kind zouden kunnen zorgen. Hoe de moeder daar zelf over dacht werd geen aandacht aan geschonken, de beslissing werd gewoon genomen, of ze het er nu mee eens waren of niet. Vele waren het er niet mee eens en liepen een trauma voor het leven op. Een trauma wat nooit meer goed zal komen. De verhalen die Afstandsmoeders bevat bevestigd dit, het is een boek wat je niet even voor de gezelligheid leest, maar regelmatig even weg moet leggen om dingen te laten bezinken. Wat hoeveel pijn kunnen mensen elkaar doen?

Vooral als je zelf moeder bent is Afstandsmoeders niet een erg leuk boek om te lezen. Regelmatig moest ik het boek even opzij leggen, wat een ellende hebben deze moeders mee moeten maken. En dan hun kinderen. Nee, een gezellig boek is het niet, maar wel bijzonder. Bijzonder waarop het boek vol respect voor deze moeders is geschreven en bijzonder omdat deze moeders hun verhaal wilden delen. Al met al toch een prachtig boek om te lezen.

Uitgeverij:
ISBN: 9789400407299
224  Pagina’s