Sharon de Miranda combineert in haar recepten diverse eetculturen, zoals de Nederlandse, Surinaamse, Antilliaanse en de Indische keuken. Ze vindt het belangrijk om met seizoens-producten te werken die, als het even kan, uit Nederland komen. Colorful Food is opgedeeld in de vier seizoenen zodat je eenvoudig een gerecht kunt kiezen dat bij de tijd van het jaar past. De recepten zijn perfect voor (grote) gezinnen, feestjes, etentjes en zondagen: de momenten die vragen om een tafel vol met lekkere en goed te combineren gerechten.

De fotografie is van But First Salt. In het boek lees je hoe deze magische beelden tot stand komen.

Colorful food is het bijzondere kookboek van Sharon de Miranda, bekend van het programma Binnenstebuiten. Sharon begint haar kookboek met een voorwoord van Ramon Brugman. In dit voorwoord leer je Sharon al kennen al een kleurrijke, veelzijdige kok. Dit beeld van haar wordt verder uitgediept als je de inleiding leest. Daarin vertelt Sharon dat ze van kinds af aan met eten bezig is geweest. Haar eerste woordje was niet het gebruikelijke mama of papa, maar hapje. Een leuk detail wat aangeeft hoe diep de liefde voor eten bij Sharon zit. Die interesse voor het eten breidde zich uit naar de keuken. Al snel wilde Sharon weten hoe dat lekkere eten werd gemaakt. Gestimuleerd door haar moeder begon Sharon te experimenteren met smaken in de keuken. Later stimuleerde haar moeder haar om een koksopleiding te gaan doen en zo werd de passie voor koken alleen maar groter.

Sharon is een trotse Nederlander met een multiculturele achtergrond en dat zie je terug in haar recepten, waar verschillende culturen samen komen. Sharon bekijkt vooral wat lekker is en bij elkaar past. Hierbij maakt ze geen gebruik van dure ingrediënten en ingewikkelde recepten, maar kiest juist voor simpele gerechten met ingrediënten van het seizoen. Deze producten zijn goedkoper en zijn op hun best in hun eigen seizoen; ze barsten vaak van de smaak en kleur. Dat koken liefde is komt duidelijk naar voren als ze verteld over haar gezin en de omslag in haar koken en krijgt een ander kijk. Naast lekker wil ze ook dat wat ze kookt gezond is. Koken is gevoel. Dat wordt nog eens extra onderstreept door een playlist die voorin het boek vermeld staat. Heerlijk muziek die een aanvulling is bij het koken.

Na veel pagina’s van informatie over Sharon zelf, haar kijk op koken en een uitleg over producten, de seizoenen en informatie over voorraad, bewaren en niks verspillen beginnen de recepten. Deze zijn ingedeeld per seizoen en stuk voor stuk heerlijk. Ik noem even de hutspot met een twist, een hutspot die allesbehalve gewoontjes is. Maar ook een zomers soepje van rood fruit. De recepten zijn zeer uiteenlopend en doordrenkt van verschillende culturen. Natuurlijk bevat het kookboek aan het einde een overzicht van alle producten per seizoen en is er een register waarin je alles makkelijk terug kan vinden. Wat ik erg leuk vond is dat het hoofdstuk voor het register een making of is toegevoegd. Uitgebreid wordt uitgelegd hoe het kookboek tot stand is gekomen en met name de foto’s. Ontzettend leuk om te lezen!

Alles bij elkaar is Colorful food een prachtig kookboek dat bol staat van de heerlijkste recepten, een goede uitleg geeft en foto’s bevat om van te gaan watertanden. Een kookboek dat iedereen die graag kookt en het leuk vindt om bijzondere recepten te proberen in huis moet hebben. Een echte aanrader!

Uitgeverij: Terra
ISBN: 9789089898944
224 pagina’s