Een nieuw boek van Ransom Riggs, in de successerie over de bijzondere kinderen. Een zenuwslopende young adult.
* Eerste deel in een nieuwe trilogie.
* Voor het eerst met kleurenfoto’s.
* Met bekende (én nieuwe) bijzondere kinderen.
* Ook te lezen voor wie de eerste trilogie niet kent.
* Duik in de geschiedenis van Jacob en zijn grootvader.

Nadat de lus op Devil’s acre is ingestort is er iets wonderbaarlijks gebeurd waardoor de bijzondere in Jacob’s normale tijd en wereld kunnen komen zonder gevaar te lopen. Iedereen is ontzettend blij weer bij elkaar te zijn maar er is nog één probleempje…. Jacob zijn familie. Als Jacob z’n plannetje mislukt zullen de dingen op Mevrouw Peregrine haar manier moeten gebeuren. Wanneer Jacob een deel van de bijzondere kinderen meeneemt om hedendaagse kleding te gaan kopen komen ze ergens anders uit dan de bedoeling was, namelijk niet in de kledingwinkel maar in Abe Portman’s huis, Jacobs opa. Daar ontdekken ze meer dan alleen troep. Maar hoe meer stukjes ze vinden hoe meer vragen er bij komen. Is opa Abe überhaupt wel wie Jacob altijd heeft gedacht dat hij was of was hij eigenlijk heel iemand anders? Als ze met Mevrouw Peregrine mee gaan naar het opnieuw op te bouwen Devil’s Acre krijgen ze allemaal een taak die de meesten nou niet bepaald tevreden stelt en Jacob besluit tegen Mevrouw Peregrine in te gaan en z’n eigen plan te trekken. Jacob wil geen domme klusjes, hij wil doen wat zijn opa Abe deed, bijzondere kinderen helpen. En door de vondsten in opa Abe z’n huis komt hij in contact met H. die wel een missie voor hem heeft, mits hij slaagt voor H. z’n tests vooraf. Jacob neemt sommige van de bijzondere kinderen mee op missie maar niet alles gaat zoals geplant en het word gevaarlijker dan hij dacht. De hulsels lijken tegenwoordig een stuk minder aanwezig maar het gevaarlijke aan hun tegenstanders nu is dat die zo normaal lijken.

Ik vind in dit deel de bijzondere kinderen maar vooral Mevrouw Peregrine een stuk ‘menselijker’, niet zo gereserveerd, maar ik ben er nog niet echt achter of ik dat wel zo goed vind passen bij deze boeken, het haalt een beetje het mysterieuze weg van het verhaal, in mijn ogen dan. Alles voelt een beetje anders in dit boek. Als je de film gekeken hebt weet je dat daar dingen anders in zijn, daarin zijn onder andere namelijk Emma en Olive hun gaven omgedraaid, wat(vind ik) nu best wel een beetje vervelend leest omdat dat natuurlijk ook in m’n hoofd blijft zitten (Ik heb gevonden dat Riggs wist van de veranderingen en positief verrast was. Hij zei ‘geen enkele film is exact hetzelfde als het boek’ en dat hij Tim Burton’s visie hierin compleet vertrouwde). Dit deel is behoorlijk actueel, veel dingen komen voorbij waar je nu misschien niet of te weinig over nadenkt, ze zijn namelijk in 1965 terecht gekomen en daar waren de culturele grenzen behoorlijk duidelijk, ook andere actuele dingen komen aan bod. De foto’s zijn echt weer bijzonder te noemen en sommige raken mij best wel, er zit soms zo’n mooi laag in een foto wanneer je er écht naar kijkt. Ook komen er nieuwe personages in voor die het verhaal weer een nieuwe boost geven. Het mysterieuze gevoel dat de foto’s in het boek leggen maakt dat deze boeken zo onweerstaanbaar zijn en je blijft lezen. 600 pagina’s is dus niks met boeken als deze want je blijft lezen. De spanning in dit boek word zo perfect opgebouwd dat het niet neer te leggen is, elke keer als ik dacht ‘ja na dit hoofdstuk ga ik slapen’ gebeurde er weer iets aan het einde van het hoofdstuk waardoor ik wel door moest lezen. Waar de andere boeken meer een soort van inleidend karakter hadden komt in dit boek begint pas echt de actie, Jacob gaat nu zijn eigen weg en zal zich nu alleen moeten redden en dat heeft huiveringwekkende gebeurtenissen tot gevolg. Hoe goed bedoeld ook Jacob is in dit deel nog niet wie hij zou willen zijn en dat maakt het verlangen naar het volgende boek nog heviger.

Uitgeverij: Clavis
ISBN: 9789044831146
Pagina’s: 530
Prijs:€ 22,95

[bol_product_links block_id=”bol_5c0e4cd4bf3b1_selected-products” products=”9200000095471182″ name=”Kaart der dagen – De bijzondere kinderen van mevrouw peregrine” sub_id=”Ransom Riggs” link_color=”003399″ subtitle_color=”000000″ pricetype_color=”000000″ price_color=”CC3300″ deliverytime_color=”009900″ background_color=”FFFFFF” border_color=”D2D2D2″ width=”250″ cols=”1″ show_bol_logo=”1″ show_price=”1″ show_rating=”1″ show_deliverytime=”1″ link_target=”1″ image_size=”1″ admin_preview=”1″]