Een urban-fantasy over moeilijke keuzes, verantwoordelijkheid en echte liefde. Lonne krijgt onverwacht de magische erfenis van haar heksenfamilie.

Zes jaar geleden brak Lonne Ibis met haar heksenfamilie. Ze leerde op eigen benen staan en maakt inmiddels plannen om te trouwen met Koen. Dan overlijdt haar zus en erft zij de magische krachten van de familie, of ze die nu wil of niet. Als ze het ‘s nachts in haar woonkamer aan de stok krijgt met een demon, is er voor haar maar één manier om haar verloofde en vrienden veilig te houden: door een vergeetspreuk uit te spreken, hen te verlaten en terug te keren naar haar ouderlijk huis. Het kost Lonne enorm veel moeite om daar haar draai te vinden. Ze verlangt naar een stukje eigen leven, maar magische plichten wachten op haar. Bovendien rijzen er vragen rond het overlijden van haar zus, wat geen ongeluk was. Welke duistere macht is verantwoordelijk voor haar dood? En zit die macht nu achter haar en haar erfenis aan?

De Erfenis is een urban-fantasy over moeilijke keuzes, verantwoordelijkheid en echte liefde. Marleen Dolman laat zien dat zij de kunst van verhalen vertellen verstaat, ze sleept je moeiteloos mee in een wereld van mensen, heksen en demonen.

In De Erfenis maak je kennis met Lonne, die oorspronkelijk uit een familie met magische krachten komt. Lonne heeft er echter zes jaar geleden voor gekozen om zich daarvan los te maken en een eigen leven op te bouwen. Zo leerde ze Koen kennen met wie ze inmiddels is verloofd en plannen heeft om haar leven zonder magie verder op te bouwen. Maar dan krijgt Lonne te horen dat haar zus is overleden. Met het overlijden van haar zus Esther zal Lonne de magische kracht van de familie moeten voortzetten. Hoewel Lonne dit eigenlijk niet wil heeft ze geen keus. Gedwongen door demonen besluit ze de vergeetspreuk uit te spreken zodat Koen en vrienden veilig zullen zijn en zij kan terugkeren naar haar ouderlijk huis waar ze de erfenis zal moeten aanvaarden. Een zwaar besluit voor Lonne die maar moeilijk kan wennen aan haar terugkeer in de magische wereld van wezens en demonen. Eenmaal in de magische wereld wordt duidelijk dat Esther niet zomaar is overleden, maar vermoord. Samen met haar broer Jesse gaat Lonne op zoek naar de moordenaar. Een zoektocht die nogal wat gevaar en spanning met zich meebrengt. Weet Lonne erachter te komen wie Esther heeft vermoord en vooral waarom? En wat is de rol van Jesse precies in het hele verhaal?

De Erfenis van schrijfster Marleen Dolman mag met recht een fijne young adult genoemd worden. Hoewel het in het begint even duurt om in het verhaal te komen wordt de verhaallijn steeds spannender. Het plot is goed uitgewerkt en hoewel je gaandeweg het verhaal wel vermoedens krijgt wie de moordenaar van Esther is wordt dit lang in het ongewisse gelaten. Dat zorgt ervoor dat je het boek maar moeilijk weg kan leggen en door wil lezen hoe het verhaal uiteindelijk afloopt. Het verhaal is een afgerond verhaal, hoewel ik me zo kan voorstellen dar de moordenaar van Esther weet te ontsnappen en wie wat er dan nog kan gebeuren. Wellicht toch een idee voor een volgend deel, wie weet? Ik ben dan ook benieuwd of we nog meer van deze schrijfster kunnen verwachten.

Uitgeverij: Celtica Publishing
ISBN: 9789493158672
402 pagina’s