Professor Emily Wess (hoofdpersoon uit Deans eerste boek De verborgen bibliotheek) probeert te achterhalen wie haar neef vermoord heeft. Tijdens haar onderzoek komt ze een gevaarlijke sekte op het spoor. Deze sekte doet er alles aan om een verloren gewaande sleutel in handen te krijgen waarmee de geheimen van de Nag Hammadi-geschriften ontraadseld kunnen worden. In een race tegen de klok reist Emily naar Egypte om te voorkomen dat deze sleutel in verkeerde handen valt. De tijd dringt want de veiligheid van miljoenen mensen staat op het spel.

De cover van ‘De geheime sleutel’ spreekt je meteen aan. De pyramide van Gizeh, met op de voorgrond de liggende sfinx. Mysterieus Egypte, welke geheime sleutel zou hier verborgen liggen?
Als de neef van Emily Wess, Andrew, tijdens een inbraak vermoord wordt, is ze ten einde raad en erg verdrietig. Maar als blijkt dat de inbrekers een historisch document hebben ontvreemd, word haar interesse gewekt. Waarom juist dit eeuwenoude document? En zeker als blijkt dat de andere helft van het document nog in huis aanwezig is. Emily vermoedt dat de inbrekers terug zullen komen om ook dit deel te stelen. Ze komt er samen met haar man achter dat dit document onder de tekst een plattegrond bevat. De plattegrond verwijst naar een locatie, waar een eeuwenoude sluitsteen verborgen moet liggen. Hiermee kunnen de Nag Hammadi-geschriften ontcijferd worden. Met haar man Michael en diens vriend FBI- agent Chris Taylor besluit ze om af te reizen naar Egypte om daar de zaak verder te onderzoeken. Ze willen de mannen die haar neef vermoord hebben, vóór zijn. Later blijkt dat deze mannen lid zijn van een of andere gevaarlijke sekte. Als díe de sluitsteen in handen krijgen, zal dat veel mensenlevens eisen…

Deze thriller bestaat uit vier delen, elk deel beschrijft één dag. Te beginnen op 1 juli en eindigend op 4 juli, Independence day in Chicago. Dean neemt ons mee van het jaar 374 tot en met het heden. Een spannend avontuur, doorspekt met heerlijke stukjes geschiedenis. Omdat er boven ieder hoofdstuk de locatie staat en zo nodig het jaartal, is het voor de lezer overzichtelijk en afwisselend lezen.
Dean heeft een mooie schrijfstijl en door de korte hoofdstukken leest het boek heerlijk weg. Alle ingrediënten zijn aanwezig voor een spannende thriller: complotten, samenzweringen, intriges, geheimzinnigheid, dubbelzinnigheid en natuurlijk de nodige dosis spanning. De personages komen waarschijnlijk in het eerste boek van Dean, ‘De verborgen bibliotheek’ uitgebreider aan bod dan in dit boek. Maar genoeg om ze te leren kennen en ze in je hart te sluiten. Het boek is gebaseerd op ware historische gebeurtenissen en ontdekkingen. Lees ook ‘De opmerkingen van de auteur’ achterin het boek. Een uitgebreide uitleg over de historische feiten. Meer dan de moeite waard. Voor liefhebbers echt een must-read, zeker voor de fans van de boeken van Dan Brown.

Het heden en de geschiedenis op een geniale manier met elkaar verbonden.’Een overtuigende en krachtige thriller. Intelligent, mysterieus en spannend tot op de laatste pagina.’- Goodreads.com *****‘De geheime sleutel houdt je op het puntje van je stoel. Het verbindt de geschiedenis met het heden op een geniale manier.’ – Amazon.com

A.M. Dean is het pseudoniem van een Britse professor op het gebied van oude culturen en godsdienstgeschiedenis. Hij schreef eerder ‘De verborgen bibliotheek’, ook met Dr. Emily Wess in de hoofdrol.

ISBN: 9789026132735
Aantal pagina’s: 582