7985HemelbegintCOVERdef.indd
Lennie Walker is zeventien, brengt haar tijd het liefst door met een boek en laat poëzie achter voor toevallige voorbijgangers. Als haar temperamentvolle zus Bailey plotseling overlijdt, komt ze er alleen voor te staan. En alsof dat nog niet genoeg is, zijn er opeens twee jongens die haar aandacht vragen – ondanks haar niet-bestaande voorgeschiedenis met de liefde.

Toby was het vriendje van Bailey, en Lennie en hij lijken als enige elkaars verdriet écht te begrijpen. Als Lennie in zijn ogen kijkt, kan ze haar zus soms weer zien. Joe is nieuw, komt uit Parijs en heeft een magische grijns en een ongelooflijk muzikaal talent. Voor Lennie zijn de jongens als de zon en de maan: bij de een vergeet ze haar verdriet, maar alleen de ander kan haar troosten. Alleen weet ze ook dat als de zon en de maan botsen, de hele wereld explodeert.

Wanneer Lennon, Lennie om het makkelijk te houden, na een maand weer op school komt kijkt iedereen haar vol medelijden aan. Lennie’ zus, Bailey, is vier weken terug plotseling overleden en die last lijkt om haar heen te hangen als een zwarte wolk die iedereen ziet. Wanneer ze bij muziekles aankomt zit er een jongen op haar stoel, hij schijnt nieuw te zijn en Joe Fontain te heten, en hij is …. ‘Wauw’. En dan hebben we Toby nog, het vriendje van Bailey, waarvan ‘omie’ vind dat ze hem moeten blijven uitnodigen omdat ook hij haar verloren is en het erg moeilijk heeft. Lennie vond niet zoveel van Toby, hij hoorde bij haar zus en daarmee was het klaar. Lennie woont bij haar oma,’omie’, en samen met haar woont ook ‘oom Big’ bij hun, een blowende plantenkenner en een beetje raar, eigenlijk een beetje een gestoorde professor want hij weet overal wel wat van maar planten en bomen daar weet hij álles van. Ze wordt verscheurd tussen Toby en Joe, de ene begrijpt haar zonder één woord te zeggen en de ander maakt haar blij en kan haar troosten. Ze schaamt zich kapot om haar gevoelens en dat schrijft ze op en laat het overal, op allerlei soorten (gevonden) papiertjes en andere dingen, stukjes tekst achter voor wie het dan ook maar kan vinden. Ze verliest zichzelf in haar gevoel van verlies en doet onbewust degene pijn waar ze het meest van is gaan houden maar of dat nog goed komt? Lennie denkt van niet, ze is te gemeen en egoïstisch geweest. Ondertussen blijkt dat ‘Omie’ niet helemaal eerlijk is geweest over Lennie en Bailey hun verdwenen moeder en verteld na veel schuldgevoel aan Lennie hoe het allemaal echt zit. Ondertussen vindt Lennie haar balans ietsjes terug en kan ze ook weer aan haar vriendschap met Sarah, haar beste vriendin, werken want die vriendschap heeft ze behoorlijk verwaarloosd de afgelopen tijd, net als haar relatie met oom Big en ‘Omie’.

Nelson heeft de gave om precies te kunnen verwoorden hoe haar personages zich voelen terwijl ze dat zelf waarschijnlijk nooit zo onder woorden kunnen brengen en dàt vind ik de kracht in haar boeken. De cover is simpel maar toch ontzettend mooi, het zegt veel over de schrijfwijze en het verhaal. Wat ik hiermee bedoel? Nelson heeft een bepaalde hysterische manier van schrijven (en dat bedoel ik positief) waardoor je jezelf compleet verliest in het verhaal dat ze je verteld. Door hoe ze schrijft voel je echt de gevoelens en gedachten van de personages. En ik dus wel te zeggen dat ik er een nieuwe favoriete schrijfster bij heb, want het gevoel dat Nelson’ boeken mij geven is magisch. Net als ‘ik geef je de zon’ is dit een heel mooi, klein, intiem, ruw en soms wat onthutsend verhaal en dat is mooi om te lezen. Het is bijna niet onder woorden te brengen hoe mooi op wat voor een aparte manier Nelson schrijft. Wat ik ook erg mooi vind in dit boek is hoe ze de briefjes hebben afgebeeld, van alles gebruikt Lennie om op te schrijven, koffiebekertjes, oude papiertjes, blocnote papier, boomblaadjes noem het maar op en dat laten ze zien met een ‘foto’, heel gaaf gedaan, het geeft het boek het persoonlijke tintje dat het zo mooi maakt.

Uitgeverij: Blossom Books
ISBN: 978 90 206 7985 4
Pagina’s: 286
Prijs: € 18,99

[bol_product_links block_id=”bol_569b39f7e0c87_selected-products” products=”9200000046472235,9200000051713367″ name=”De hemel begint bij je voeten – Jandy Nelson” sub_id=”” link_color=”003399″ subtitle_color=”000000″ pricetype_color=”000000″ price_color=”CC3300″ deliverytime_color=”009900″ background_color=”FFFFFF” border_color=”D2D2D2″ width=”250″ cols=”1″ show_bol_logo=”undefined” show_price=”1″ show_rating=”1″ show_deliverytime=”1″ link_target=”1″ image_size=”1″ admin_preview=”1″]