9200000022091712

Ooit was Max Metzer een getalenteerd strafrechtadvocaat, maar zijn carrière is in het slop geraakt.
Hij heeft zich neergelegd bij een leven in de marge.
Dan krijgt hij uit het niets een baan aangeboden als persoonlijk advocaat van Michael van Leer, eigenaar van de grootste televisieproductiemaatschappij van de Benelux.

Metzer accepteert het aanbod, maar één vraag blijft er in zijn hoofd rondspoken: waarom hij? Een bizarre moord en een raadselachtige code blijken het begin van een zenuwslopende zoektocht naar antwoorden. Terwijl hij een groots en angstaanjagend complot blootlegt, moet Metzer strijden voor het behoud van zijn identiteit in een wereld waarin alle waarheden lijken te kantelen.Max lijdt aan waanbeelden en is eerlijk gezegd een beetje een zielig mannetje geworden die door iedereen van zijn kantoor veracht wordt. Hij was toen hij net begon een veelbelovend advocaat maar door de waanbeelden die hij kreeg zakte hij af naar een advocaat die alles kón maar niets meer wilde en op kantoor alleen nog maar getolereerd werd. Het word steeds erger, zijn medicijnen wil hij ook niet meer nemen omdat die hem meer fout dan goed lijken te doen. Wanneer hij door een collega gebeld word om een piketdienst over te nemen begint het verhaal een beetje vorm te krijgen.

Hij ontmoet de verdachte, die de zoon van een mediamagnaat blijkt te zijn, en die koste wat het kost zijn naam uit de pers wil houden in verband met het bedrijf van zijn vader, dit word Metzer met een goed geformuleerd dreigement heel duidelijk gemaakt. Wanneer Max na deze ’test’, want zo voelt het voor hem, ook nog eens een top baan aangeboden krijgt bij VLM, als advocaat van de mediamagnaat zelf, vind Max dat op zijn zachts gezegd verbazingwekkend gezien zijn status van de laatste tijd. Als hij in de kroeg een vreemd briefje vind met daarop rare tekens en het dringende verzoek af te spreken besluit hij erop in te gaan. Echter, wanneer hij op de afgesproken plaats aankomt, vind hij niet degene van het briefje maar een lijk.

Rechercheur Colette Caan blijft maar achter hem aan jagen en wil van Max weten of hij meer weet van de overledene, of eigenlijk wát hij weet van de overledene want het is bijna zeker dat Max er meer van weet dan hij doet overkomen. Max vertrouwd de rechercheur voor geen cent en houd zijn lippen stijf op elkaar, vanaf dat moment raakt hij verstrikt in een web van leugens, bedreigingen en hele vreemde ontdekkingen.Wanneer hij de dochter van de overledene ontmoet gaat het verhaal pas echt lopen en komt er echt spanning en informatie naar boven. Ze gaan op onderzoek uit wat er met haar vader is gebeurd en stuitten op dingen die het daglicht letterlijk niet kunnen verdragen.
Colette Caan is een pitbull en bijt zich vast in Max, zo staat ze vaak onverwachts voor zijn neus en probeert informatie uit hem te krijgen, echter zwijgt Max in alle toonaarden.
Max voelt zich steeds banger worden en komt zichzelf op een gegeven moment behoorlijk tegen, en bang is hij niet zonder reden want wanneer zijn baas erachter komt waar hij mee bezig is.
Wanneer de ellende zijn hoogtepunt bereikt komt er hulp uit onverwachte hoek

Het begin van het boek vond ik erg verwarrend en ik kon er niet echt inkomen. Echter, wanneer Max samen met de dochter van de overledene ontdekkingen gaat doen, komt het verhaal tot leven en verbaas je je keer op keer wat er allemaal gaande is. Manipulatie en bedrog voeren de boventoon in dit verhaal en nemen je mee in de wereld van de media en de manipulatie ervan. De media is een groot goed en dat word je in dit boek ook goed duidelijk gemaakt. De mediamagnaat in dit verhaal gaat letterlijk over lijken om zijn mediaconcern tot de felbegeerde top te laten komen.
Richting het einde van het boek moet je je hoofd er wel goed bijhouden want er worden heel veel vreemde dingen gezegd om Max te verwarren. Kijk uit dat je er zelf niet gek van word wanneer je het leest. Sommige stukken in het begin zijn iets verwarrend en lijken onsamenhangend of niet compleet te zijn, maar richting het eind krijg je de kennis over de “warrige vreemde” hoofdstukken en snap je deze ook beter.
Al met al is dit een ijzersterk verhaal met alle ingrediënten voor een goede thriller, mysterie, goede wendingen en vooral een behoorlijke spanningsboog die je mee blijft voeren door deze thriller heen.
Doorlezen is een must als je dit fascinerende verhaal wilt snappen. De spanning die erin zit is subliem tot zijn hoogtepunt gebracht.

Uitgeverij: Cargo
Prijs: € 19,90