2

Smidsleerling Fletcher ontdekt per ongeluk dat hij de zeldzame gave heeft om demonen te kunnen oproepen uit een andere wereld, hij is een summoner. Wanneer hij diezelfde nacht wordt beschuldigd van een misdaad, slaat hij op de vlucht. Samen met zijn demon Ignatius belandt hij op de Vocans Academie, waar alle jonge summoners uit het rijk hun talent zo goed mogelijk leren te gebruiken. Onder hen bevinden zich de kinderen van machtige edelen, die meer ervaring hebben in het omgaan met hun demonen en die zich ver verheven voelen boven Fletcher en de andere burgers. Alleen de beste studenten mogen uiteindelijk als strijdmagiërs meevechten in de oorlog tegen de orks. Fletcher raakt verzeild in een gevaarlijk machtsspel, dat een hoogtepunt bereikt als er een eind van het eerste jaar moet worden gestreden om een zetel in de Raad van de Koning. Het lot van het koninkrijk ligt in zijn handen…

1

Fletcher is als vondeling naakt in de sneeuw voor de poort neergelegd. En Berdon, die smid is in het kleine dorpje Pelt, is de enige die de taak op zich neemt om Fletcher op te voeden. Als de handelaren hun dorp passeren, hebben Berdon en Fletcher hun marktkraam opgezet. Zo leert Fletcher de soldaat Rotherham kennen die hem een na een wilde nacht een boek schenkt, het boek van een summoner. Het blijkt het dagboek van James Baker te zijn. Als hij woorden uit het boek hardop opleest, heeft hij niet de wetenschap dat hij dan daadwerkelijk een demon oproept, zijn demon. Op het kerkhof waar hij dit doet, zijn ook Didric met nog twee aanwezig. Er gaat iets gruwelijks fout, waardoor Fletcher nog maar een ding kan doen, vluchten. Voor hij vlucht doet hij toch eerst zijn verhaal bij Berdon. Nog voordat de klokken luiden geeft Berdon hem wat spullen mee en een khopesh, een sikkelzwaard voor bescherming.
Fletcher ontmoet Arcturus een officier van de Vocans Academie, als hij in het nauw wordt gedreven in een doodlopende straat door zakkenrollers. Alleen de naam James Baker is genoeg als Arcturus naar zijn demon vraagt, voorlopig. Via een vrachtkar komt Fletcher aan bij de Academie, waar hij zich bij commandant Scipio moet melden als speciaal geval, die door Arcturus is gestuurd. Hij schrijft zich in voor de opleiding voor strijdmagiër. Hij leert al snel dat er niet alleen burgers zijn voor de opleiding, maar ook edelen en niet te vergeten een elf genaamd Sylva Arkenia en een dwerg Othello. Fletcher zijn Salamander-demon krijgt de naam Ignatius, de naam van de rechterhand van koning Corwin en tevens stichter van de Vocans Academie.
Op de Academie leren ze het maken van wyrdlichtjes, piepkleine lichtbolletjes, die een etherische blauwe gloed uitstralen. Ze leren infusie, dat is dat een summoner zijn demon in zichzelf opneemt, om hem te laten herstellen en uit te laten rusten. Maar er zijn ook lessen in mana, toverkunst. Als ze hun een deel van hun maandsalaris geven, besluiten ze om een uitstapje naar Corcillum te maken. Maar Fletcher en Othello raken al vrij snel slaag met de wetgevers van de stad, de Pinkertons. En alsof dat nog niet genoeg is, wordt Sylva als gevangenen op een verhoging gezet, als Fletcher en Othello net op het plein aankomen… Hoe gaan Fletcher en Othello haar redden en kunnen zij haar hieruit redden?

Wat een cover, alle elementen in het verhaal staan op de cover, je ziet er steeds meer, schitterend. Het verhaal is een super spannend en schitterend fantasy verhaal, wat je de oudheid intrekt en je de magie van imp’s, demonen en summoners laat zien. Het dagboek van een summoner in het verhaal, maakt je nieuwsgierig, het wordt magisch mooi beschreven. Het liefst zou je dat dagboek in je handen willen hebben. Ook de personen, de omgevingen, alles is zo levendig beschreven, dat het boek als een film voor je afspeelt. De (on)macht die personen hebben, de vriendschap tussen verschillende personen, de gevechten, het samen werken met demonen, het overleven, bij alles voel je de spanningen en emoties. Het verhaal laat je niet los, ieder moment goed of slecht, je wilt weten hoe het afloopt. Alle fantasy lezers zouden dit boek gelezen moeten hebben. En met deel 1 in mijn handen en wetende dat deel 2 in november dit jaar uitkomt, kan ik haast niet wachten.

Uitgeverij: Uitgeverij Unieboek | Het Spectrum BV
ISBN: 978 90 00 355983
Aantal pagina’s: 368
Prijs: € 18,99

[bol_product_links block_id=”bol_5988757c94fec_selected-products” products=”9200000075752670,9200000075789130″ name=”De Nieuweling – Summoner Boek 1 – Taran Matharu” sub_id=”” link_color=”003399″ subtitle_color=”000000″ pricetype_color=”000000″ price_color=”CC3300″ deliverytime_color=”009900″ background_color=”FFFFFF” border_color=”D2D2D2″ width=”250″ cols=”1″ show_bol_logo=”1″ show_price=”1″ show_rating=”1″ show_deliverytime=”1″ link_target=”1″ image_size=”1″ admin_preview=”1″]