De één reist voor zijn werk, een ander reist voor zijn plezier en de derde reist omdat hij op zoek is naar een beter leven. Ze kennen elkaar niet en ze reizen onafhankelijk, maar het doel van hun laatste etappe is dezelfde: de hoofdstad van Portugal, op dat moment voorzitter van de Europese Unie, waar de 27 regeringsleiders vergaderen. Tijdens hun reis passeren ze het noorden van Afrika, dat na de Arabische Lente van november 2010 instabieler dan ooit is geworden en waar strijdgroepen van rebellen en nationale en internationale legers elkaar bevechten.

Hoe meer ze elkaar naderen, hoe groter het risico wordt dat de Europese droom door explosief geweld uit elkaar spat. De na de laatste wereldoorlog zorgvuldig opgebouwde droom van eenheid, welvaart en veiligheid.

Wordt Lissabon een doel of een doelwit? Kan de dreigende catastrofe nog op tijd voorkomen worden of is ruzie, achterdocht, verdeeldheid met als gevolg de kans op een nieuwe oorlog op het Europese continent onafwendbaar?

In De Sahara Route lees je drie verschillende verhaallijnen en alle hebben een connectie met Noord-Afrika, zij het op een verschillende manier. Het boek begint met een wat algemeen hoofdstuk over het begin van de opstand in de Arabische wereld. Zo heeft Youssef een ervaring met de corrupte politie, komen burgers in opstand en wordt er veel bloed vergoten. Dan volgt een gedeelte over die situatie tussen de landen in de wereld, wat gaande is zoals de Brexit en de verhoudingen binnen en buiten Europa.

De drie verhaallijnen zijn die van Osaba, Philip en de ik-persoon.
Osaba voelt zich onveilig en wil naar Europa trekken met de hoop op een betere toekomst. Hoewel de vlucht naar Europa verre van eenvoudig is, en Osaba daar ook voor wordt gewaarschuwd, zet hij toch door. Zijn reis verloopt inderdaad allesbehalve vlekkeloos.
Philip werkt als piloot en is getrouwd met Mathilde, samen hebben ze twee kinderen. Philip heeft als vliegbestemming Tunis maar de landing verloopt anders dan gedacht wanneer het vliegtuig voor hem crasht. Even later volgt er in de buurt nog een aanslag. Mathilde en de kinderen zijn bang, maar gelukkig belt Philip beide keren op dat hij veilig is en keert uiteindelijk terug naar het vliegveld in België. Maar dan slaat het noodlot nogmaals toe, maar nu met andere gevolgen.
Anders dan de vorige twee verhaallijnen wordt de derde vertelt vanuit de ik-persoon. Dit verhaal is eigenlijk een soort reisverslag van een man die voor zijn plezier reist, de plekken die hij bezoekt en het contact wat hij heeft met de mensen onderweg.

In De Sahara Route zijn de hoofdpersonen stuk voor stuk helemaal uitgediept, soms tot in de kleinste details. Dit geldt ook voor plaatsen en gebeurtenissen. De auteur geeft tussen de regels door een hoop informatie over wat speelt in de wereld. Er is duidelijk het nodige historisch en geografisch onderzoek gedaan, bijzonder hoe de auteur dit heeft verwerkt als rode draad in het boek. De mate van afwisseling van de verhalen is verschillend en dat vond ik persoonlijk niet fijn lezen. In het begin is het van elke verhaallijn een hoofdstuk, maar later lees je van de verhaallijn van Osaba meerdere hoofdstukken achter elkaar, om dan weer een enkele van Philip te lezen. Dat maakte voor mij het geheel wat verwarrend. Eenmaal verdiept in het verhaal van Philip bijvoorbeeld, kwam het verhaal van Osaba of de ik-persoon en vroeg ik me af hoe het met Philip verder ging. Het volgende stuk was echter zolang dat tegen de tijd dat het verhaal van Philip weer aan bod kwam, ik moest teruglezen wat daar ook alweer was gebeurd. Een beetje jammer, want de schrijfstijl is erg prettig en de verhalen pakkend en spannend. Dit is geen boek wat je even in een avondje uitleest, niet wat betreft het onderwerp maar ook niet door de omvang. Hoewel eenmaal gegrepen door de verhalen kan je het boek maar moeilijk weer weg leggen. De Sahara Route is een lekker dik boek dat je meeneemt op verre reizen vanuit je luie stoel en zorgt voor vele uurtjes lekker lezen.

Uitgeverij: Schrijverspunt
ISBN: 9789492343260
428 pagina’s
Prijs: € 18,95

[bol_product_links block_id=”bol_5d5e7ec83922c_selected-products” products=”9200000113930494″ name=”De Sahara Route – Rene Beijersbergen” sub_id=”” link_color=”003399″ subtitle_color=”000000″ pricetype_color=”000000″ price_color=”CC3300″ deliverytime_color=”009900″ background_color=”FFFFFF” border_color=”D2D2D2″ width=”250″ cols=”1″ show_bol_logo=”1″ show_price=”1″ show_rating=”1″ show_deliverytime=”1″ link_target=”1″ image_size=”1″ admin_preview=”1″]