Meeslepend, eigentijds en vlot geschreven verhaal over jongeren die worstelen met hun identiteit, vriendschap en de zin van het leven; heftige onderwerpen worden niet geschuwd.

Calle en Olivia leren elkaar kennen in de brugklas. Er ontstaat een hechte vriendschap. Maar als Calle haar vriendin beter leert kennen, blijkt zij nogal wat geheimen te hebben: ze steelt, ze liegt en doet vreemde dingen. Na een tijdje gaat het steeds slechter met Olivia. Calle probeert te begrijpen wat er met haar vriendin aan de hand is. Waarom doet ze zulke dingen? Als er dan iets verschrikkelijks gebeurt met Olivia, verandert er ook iets definitiefs in het leven van de onzekere Calle.

De Tweede Hemel laat het verdrietige verhaal zien van Olivia, verteld door haar vriendin Calle. Zij leert Olivia kennen als ze naar de brugklas gaat. Calle is stil en wat verlegen, maar Olivia lijkt het tegenovergestelde. Wat wil Calle graag dat Olivia haar vriendin is. De vriendschap is hecht, maar dat beseft Calle pas eigenlijk na afloop, als het al te laat is.

Olivia is anders. Hoe anders, dat ziet Calle pas gaandeweg. Olivia doet rare dingen zoals stelen en liegen. Soms is ze opeens afwezig en hoort Calle dagen niets. Olivia licht hier en daar een tipje van de sluier op, maar echt duidelijk wordt het niet. Ze heeft last van depressies, soms is ze manisch maar ook zijn er momenten dat Olivia het leven niet ziet zitten. Dan vertelt ze Calle hoe haar begrafenis zal zijn en dat Calle daar op de piano muziek zal spelen. Calle vindt deze gesprekken raar en schenkt er weinig aandacht aan. Toch kan Calle zich aan Olivia optrekken want zij zorgt ervoor dat ze meer contact met andere meisjes krijgt. Achteraf met een bijbedoeling, want Calle zal uiteindelijk verder moeten zonder Olivia. Maar waarom?

Waar Calle juist wat meer tot leven komt zie je Olivia steeds verder afzakken. Na de geheimzinnige afwezigheid deelt Olivia haar problemen met Calle, Calle heeft echter ook haar eigen worsteling in het leven. Haar moeder wil graag een fijn contact, maar dat blijkt moeilijk voor Calle. Als het voor Olivia te moeilijk wordt gaat ze naar een kliniek en daar neemt Olivia een beslissing met vergaande gevolgen. Met een klap komt het verschrikkelijke nieuws bij Calle binnen. Had ze dit zien aankomen? Nee toch, of misschien toch wel? Hoe het daarna verder gaat met Calle is schrijnend:  komt ze hier nog overheen?

De Tweede Hemel is een mooi, maar schrijnend verhaal. De verhaalwijze, Calle vertelt aan Olivia hoe ze het afgelopen jaar heeft beleefd, is heel bijzonder.  De vertelwijze is zoals dat zou zijn van een kind van de leeftijd van Calle; simpel, zoals het in een dagboek geschreven zou zijn. Het verhaal is boeiend om te lezen. Al in het begin merk je dat er dingen spelen, maar je kan er, net als Calle, je vinger niet precies opleggen. Gaandeweg wordt pas veel duidelijk. De Tweede Hemel is een boek dat je pakt en meeneemt in het verhaal, alsof je het meebeleeft van dichtbij. De cover is prachtig gekozen en evenals de titel komt deze nog meer tot zijn recht als je het boek hebt gelezen. Pas dan snap je precies waarom deze cover en waarom deze titel. Zelden las ik een boek wat me zo raakte. De Tweede Hemel is het lezen meer dan waard.

Uitgeverij: Blop
ISBN: 9789082851588
144 pagina’s