Op de donkere winteravond van 3 januari 1937 belandt een auto in het NoordHollandsch Kanaal. Een man, een vrouw en een baby worden uit het ijskoude water gered. Voor drie zoontjes van drie, vier en vijf komt hulp te laat. Hun begrafenis trekt duizenden belangstellenden. Iedereen leeft mee met het getroffen gezin, maar al snel komen de geruchten. De zaak-Mulder is een roman over de vele kanten van de waarheid en de vraag: wat is gerechtigheid?

Een journalist van de Noord Hollandsche Courant neemt ons mee langs de gebeurtenissen, geruchten, verdachtmakingen en rechtszaken van het volgende verhaal….

De nacht van 3 januari ’73 zal nooit meer hetzelfde zijn wanneer de auto van Paul en Bet Mulder met het hele gezin het Noordhollandsch kanaal in rijdt. De ouders en hun zuigeling worden gered, maar de redding komt voor de drie andere zoontjes te laat. Na weken in het ziekenhuis mogen ouders en enig overgebleven kind naar huis.  Onze journalist van de Noord Hollandsche Courant er een stuk over schrijven, maar de kranten reppen niet meer over het ongeluk omdat het nieuwe er wel af is, dus zijn stuk wordt niet goedgekeurd en hij moet het maar uit z’n hoofd zetten. Totdat er weken later het gerucht opduikt dat het geen ongeluk zou zijn geweest. De krant waar de journalist werkzaam is zegt van dit verhaal toch maar wel weer werk te maken, omdat het nu toch wel weer interessant wordt. De geruchten over het motief zijn aaneensluitend, Paul Mulder heeft een affaire met een andere vrouw, en om met haar en leven op te kunnen bouwen moest hij wel eerst van zijn gezin af. Tien maanden na het ongeluk wordt Paul Mulder gearresteerd voor moord op zijn kinderen en poging tot moord op z’n vrouw en pasgeborene. Alkmaar en omstreken is in shock.

Een intrigerend verhaal over een zaak waar weinig mensen (nog) iets van zullen weten. De oude rechtszaken waar tussendoor over gepraat wordt om de belangrijke aanwezige te duiden, zijn vermakelijk, maar hadden voor mij niet gehoeven omdat het mij best wel uit het verhaal haalde en het niks met de zaak Mulder te maken heeft, net als de (kranten)berichten over andere misdrijven door het gehele boek heen die niks met de Mulder te maken hebben, het enige dat je eruit kunt halen is hoe de personen waar dit over gaat in het even staan qua moraal maar in mij ogen dient het als niks meer dan opvulling van het boek en dat vind ik wel jammer. In dit boek lees je met de journalist mee alsof je zelf de onderzoeken hebt gedaan en in de rechtszaal zit, en dat leest erg fijn. Het zijn objectieve verklaringen, dus geen vingertje wijzen of kanten kiezen of er opzet in het spel was of niet, je leest de hele gebeurtenis mee alsof je erbij hoort en mag zelf een oordeel vellen. De cover is door de zwart/ wit en halve foto’s heel mysterieus te noemen en het verhaal is ook zo. De verklaringen van Mulder veranderen zo nu en dan, maar hard bewijs dat hij opzettelijk het water is ingereden is er tot nog toe niet. Mulder schijnt een fijne vent te zijn en niemand ziet hem aan voor een misdaad als dit, zijn minnares daarentegen komt in de loop van de rechtszaak heel anders naar voren dan eerst gedacht. De hoofdstukken zijn kort, en dat leest altijd wel erg fijn met dit soort uiteenzettingen. Omdat er zoveel informatie op je af komt, hoe boeiend ook, blijft het toch een stortvloed aan informatie, krijg je door de relatief korte hoofdstukken tussendoor even een kleine ‘pauze’. Bij het hoger beroep verliest het boek voor mij een beetje aan kracht omdat het één en al herhaling is van wat je al hebt gelezen (de verklaringen) en soms met een wijziging van de ondervraagde, maar het mooiste vind ik het laatste slotpleidooi van Mulder z’n advocaat. Een ontzettend intrigerend verhaal dat je met veel interesse zult lezen.

Uitgeverij: Lebowski
ISBN: 9789048858484
Pagina’s: 205